Full version: Tips på blommor
Hazel
Vi anlägger en mindre rabatt som till största delen består av rosor, rabatten har varit i stort sätt kal till nu så vi behöver mycket tips sweatingbullets.gif som det är nu har vi satt lite liljor och hornviol som kompisar till våra rosor samt några ettårsväxter för att få in lite färg (gyckelblomster och floss(stavning??) men vi vill ha tips på vad man mer kan sätta! helst perenner men jag är väldigt förtjust i gyckelblomsterna så det är inget tvång!

Fram med era bästa tips! dom ska blomma heeela sommare, färg kvittar. Skriv gärna höjd på dom och gärna bilder yes.gif Rabatten har sol större delen av dagen och skuggas inte fören på kvällen men vi har en skuggigare rabatt med så även sådana blommor välkomnas biggrin.gif
Ingrid Zon3
Ja, lyckliga dig i zon 1!! smile.gif

Mina bästa långblommare i sol är
- Geranium cinereum 'Ballerina' 15 cm hög, bildar tuvor på typ 30-40 cm diameter, ljust rosa blommor med "nervmönster" (mörkare streck på kronbladen), blommar april-oktober tror jag, hela tiden. Kräver ingen skötesel utan vissnade blommor bara förvinner av sig själva. wub.gif
- Geranium endressii, spansk näva, lite högre 30-50 cm blommar "bara" juni-augusti men själva bladen är mönstrade och jättevackra. Spridningsrisk...
- Salvia nemorosa, stäppsalvia vit eller violett, 40 cm hög, bredd verkar variera med sort. Jag har en vit som är över 60 cm bred nu, medan de blåvioletta verkar lite mer modesta.

Sen tycker jag att det är fint med lite mer bladmassa under också, så rosorna får "tala" men om du prompt ska ha allt att blomma hela tiden så funkar ju inte det (japansk malört, låg oregano, alunrot...). Och glöm inte smålökar, ovärderligt tidig vår tycker jag. Samplanterade med lite halvhöga marktäckare syns inte den vissnande blasten.
Hazel
Ballerinan va juvlig wub.gif är den lätt att få tag på? jo lite blad kan ju va kul att ha, men änsålänge är det så himla glest i rabatten att jag gärna vill ha blommor. Där står några aklejor och tulpaner på våren, samt en vildvuxen trollhassel på den läiga sidan.
Ingrid Zon3
Jo, Ballerinan finns på de flesta välsorterade plantskolor, säkert lätt att föröka smile.gif

Vill du ha något som fyller upp lite snabbt kanske någon ettårig blommande klätterväxt kan funka som marktäckare. Finns en vanlijgul krasse t.ex. har jag för mig. Ju glesare du har i planteringen desto mer ogräs får du ju rensa.

Annars kan man plantera en sommarblommande klematis i bakkant. Ha den som marktäckare i år och sätta dit ett torn så den får klättra nästa år. Fast proffsen säger att man ska klippa av klematis första året och en del säger att man inte ens ska låta dem blomma då... Så det har du inte hört från mig, OK?! De vanliga sorterna brukar man komma över för en hundring typ. Se bara till att det är en som ska skäras ner på vårkanten.
Krolliljan
Jag är väldigt förtjust i gul och blekgul nunneört, som blommar hela sommaren. Den blekgula trivs i skuggan och den gula ska kunna trivas var som helst dock inte här hos mig där jag tror att de salta havsvindarna tar den. Tja ca 20 cm hög, beror på hur den trivs.

Blekgul nunneört

Kantnepetan kom jag på, blommar ju länge och stormtrivs i sol. Är vackra till rosor, tycker jag.
annika_h
Hej du!
jag har samplanterat dahlor i min rosrabatt,blir kanonfint blommar hela sommaren.
Betty
Riddarsporre är ett utmärkt sällskap till rosor! De är vanligast i färgerna vitt, rosa och ett flertal nyanser av blått. Trevlig och lättskött marktäckare som blommar absolut hela sommaren, maj-oktober: Fänrikshjärta, vit eller rosa.
Hazel
Vi försökte oss på att dra upp riddarsporre men inte ett enda frö tog sig -cry-.gif sen övergav vi nog den lite tror jag. Men dom är verkligen jättefina!
HelenJ
Min favorit är fänrikshjärta. Den började blomma i april här hos mig i år och fortsätter långt fram mot hösten. Trivs i sol men framför allt i även i skugga - bildar fort ganska stora ruggar som är perfekta marktäckare. Och är jättesöt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon