Full version: Sista gödslingen
Hazel
Jag är inne på mitt andra rosenår (så jag gör säkert det mesta fel giggle.gif ) men jag vet iaf att alla säger att man inte ska gödsla efter midsommar, så jag tänkte att i dagarna runt midsommar ska jag gödsla för sista gången.. men med vad? har hittils använt 2x kodödsel och 1x benmjöl. Ska man använda benmjöl igen? tolkade det som att det var långtidsverkande.. det kanske kan behövas? vi har ju massa blommningstid kvar efter midsommar här nere.. Eller ska man använda nåt hela annat? är som sagt nybörjare så jag har mest läst här och sedan chansat litegrann.. tycker aldrig mina rosor blir lika buskiga och fina som alla andras.. men så har jag mest rabattrosor
Christina i Taxinge~
Benmjöl kan du ge en giva till alla remonterande & kontinuerligt blommande rosor.
De kan behöva lite extra matsäck!
Övriga behöver knappast nåt mer.

I slutet av juli kan det vara bra att gödsla allihop med PK-gödsel så att rosorna hjälps att avmogna inför vintern.

Hazel
Vi har bara en ros som inte är kontinuerligt eller remonterande så då kan ju benmjöl va en bra idé vid midsommar kanske?

PK gödsling vad är det? och hur funkar det?
Christina i Taxinge~
Benmjöl är en bra idé till midsommar smile.gif

PK-gödsel är gödsel utan kväve. Isället fosfor och kalium som alltså ser till att långsamt dämpa växtkraften i rosen inför vintern. Om inte rosen avmognar utan står saftspänd och grann när vintern kommer, fryser grenarna garanterat ner till marken.
Hur den kemiska processen går till har jag ingen aaaaning om, men det funkar bra smile.gif

torkil
Finns fosfor o kalium naturligt i något eller måste jag köpa "kemikalier" och är det nödvändigt i norra Skåne ? Är mest rädd om min 2 år gamla rosa helenaberså som har växt till sig jättefint, börjar närma sig 2 meter, är detta en ros som behöver den här sortens gödsel inför vintern ? Känns som de långa rankorna är utsatta om det blir kall vinter, hur är det - brukar rosa helena ta skada på vintern ? Passar på att fråga också om man ska klippa i rosa helena ( antagligen lyckefund)?
Tacksam för alla svar och synpunkter
Ezereht
Om du har en klätterros skulle jag täcka den för att vara säker. Men vilken zon bor du i? Undrar om inte benmjök är utan kväve? tror det står nått sånt på mitt paket.. nån är det 0 för i alla fall, vet inte säkert vilken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon