toni
Vad ska jag köpa om jag vill ha en sådan, som blir minst 3-4 meter hög, blomma länge, gärna lukta gott, lättskött...den ska helst täcka en hel rundad spalje som är ca.5 meter i bredd/halvmåne i framtiden....tacksam för tips!
ingrids
New Dawn, som vissa tycker är tråkig för att den är så vanlig, men den fyller ordern som amerikanen säger. (Jag, som är otålig, skulle antagligen sätta 2 stycken på 5 meter även om en planta skulle kunna täcka hela sträckan med tiden.)
Christina i Taxinge~
Jag skulle föreslå 'Geschwinds Nordlandsrose' som går till zon 5 och har en väldig växtkraft!
Den är egentligen engångsblommande, men kan ge ett remonterande flor senare på sommaren.
I din zon tror jag det är bra att räkna med viss nerfrysning av rosor och då kan det vara bra med en ros som blommar på årsskotten.

Geschwinds Nordlandsrose

Kajsa

Kanadarosen John Cabot, vi har den i en stor ring av armeringsjärn, den fyllde ut den på bara två år, växer i full sol, mörkt rosa, doftar en del, blommar till långt in på hösten, fryser aldrig ner ett dugg, zon 6 ros.
Är för det mesta frisk, blir ca 3 m hög.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon