|
Full version: ViktVäktarna
Eftersom jag ju slutat röka så kommer kilona som ett brev på Posten iaf på mig  , så jag har nog tänkt att börja på ViktVäktarna efter sommaren, har ni några erfarenheter av dom?? Det kanske är någon som har några goda recept, det gör ju inget att starta redan nu  .
Nämen är det ingen på Odla som har någon erfarenhet av ViktVäktarna
Det var längesen jag hade med viktväktarna att göra, men hittade denna sida. http://www.recepten.se/kategori/laag_fetthalt.htmlKan kanske vara intressant. Sen så på Viktväktarnas sida kan det ibland ligga recept. (måste använda explorer tydligen för deras sida) Hittade även denna, http://www.weightwatchers.com/food/index.aspx. På engelska dock. Tror det brukar vara som så att det byts ut recept allt eftersom. Letar där ibland för att hitta recept på framför allt efterrätter som är goda men bra, när man ska göra sig till. Tycker själv att det är den svåraste biten att få till på ett bra sätt. Hoppas detta var till hjälp för dig.
Ingrid Zon3
11-06-2008, 18:14
Jag har tonvis med recept efter att ha varit med i ett par omgångar. Men allt är "super-copyright-at". Annars tycker jag det funkar bra, iaf om man har tid att gå på mötena och inte nonchalerar den delen av programmet som handlar om att hitta balanskosten efter att man nått målvikten. Jag gick ner de 13 kilo jag gått upp efter att ha slutat röka  , men sen fick jag komma tillbaka ett par gånger. De kör långsammare metoder numera, 90-talsvarianten innebar att man rasade ett kilo i veckan eller mer, iaf jag. Körde med soppa som kvällsmat/middag gjord på passerade tomater, någon form av lök (gul eller purjo), rivna morötter och någon kålväxt eller squash (också riven). Späds med ungefär lika mycket vatten som tomater. Krydda med vitlök, buljongtärning, örtkryddor... Samt osötat rågbröd bredd med mager kesella och typ rökt skinka. Dessutom magert både frukost och lunch, samt frukt till mellanmål. Swop sa det så rasade vikten. Lite väl snabbt kanske... Jag gillar fortfarande den här soppan men brukar kosta på mig att fräsa löken i lite olivolja innan jag skickar i resten. En sak som jag tycker är bra med VV är att man ska hålla reda på att få i sig så mycket av det ena och det andra att man inte hinner fundera på sötsaker, pommes frites eller vad det nu är man är svag för. Medan en del blir helt knäckta av "bokföringen". Jag vet inte hur det är nu men förr var det ju en diet som byggde på att minimera fett och socker, men inte någon GI-metod som verkar vara väldigt populärt nu. Om du skriver vad du gillar för typ av mat kan jag försöka hjälpa dig med ett recept i linje med det här.
TantGredelin
11-06-2008, 20:03
Alla som jag har träffat har gått upp i vikt igen efter Viktväktarkurerna. Det verkar som om det där räknandet och kontrollerandet bidrar till att man inte riktigt anammar livsstilsförändring som sitt eget inre behov. Man gör det som krävs för att andra gör det och för att det kostar en hel del att vara med. Därför tror jag att det är bättre att man försöker knäcka en i taget av sitt eget ätbeteende och att ta det i långsam takt så att det blir en vana. Frukosten är bra att börja bearbeta, så att den blir så näringsrik att man inte behöver kasta i sig de värsta avarterna när det äntligen blir lunch. Och när du har ordning på frukosten, så att du både får i dig det du behöver och tycker om, så kan du fortsätta med nästa problem, om det är kvällsmackor, smågodis, mosbrickor eller pizzor. Smala receptvarianter är det gott om på de vanliga receptciterna på nätet.
TantGredelin
11-06-2008, 20:17
På www.tasteline.com finns en del viktväktarsponsrade recept som verkar GI-inspirerade.
Ingrid Zon3
11-06-2008, 20:23
Det finns nog dem som VV passar för och dem det inte passar för. Jag har hållit mig på normalvikt efter mina 2 vändor och det var jag inte ensam om. Men jag såg också flera som inte klarade av det. Anledningen att jag behövde gå tillbaka var att jag seglade i "mål" och tyckte att "hallå, vad är problemet???" och hoppade över jämviktsprogrammet första vändan.
MEN jag ser oerhört många som bara får rådet att skärpa sig med maten och motionen som bara fortsätter gå upp. Och det bidrar inte särskilt mycket till självuppskattningen. Framför allt tror jag det är viktigt att man VILL nå normalvikt för sin egen skull. Inte för att omgivningen tycker att man borde. Då spelar det ingen roll vilken metod man använder.
(Ledsen om jag låter lite exalterad här, men det beror på att jag har en syster som dragit runt på 30-40 kilos övervikt i 40 år nu och definitivt börjar märka av alla följderna med det: utslitna knän, diabetes, kärlkramp... Och sjukvården säger "gå ner i vikt" - asså va f*n!!!)
TantGredelin
11-06-2008, 20:36
Ja, visst är det för sorgligt att sjukvården står så handfallen och kallsinnig till detta medicinska problem. Kommer man över en viss gräns så klarar man det inte själv utan då borde man få kvalificerat stöd så att man har en chans att lyckas. Jag förstår verkligen att du är ledsen för din systers skull. Själv träffade jag en notorisk viktväktarbantare härom dagen, fetare än nånsin och svårt plågad av att ta sig fram i värmen. Alla vi som har undsluppit det problemet skulle kanske kunna hjälpa, men det är förskräckligt svårt att börja tala om det. Lika svårt som att tala om alkoholberoende faktiskt.
Ingrid Zon3
11-06-2008, 21:46
CITAT (TantGredelin @ 11-06-2008, 21:36)  Lika svårt som att tala om alkoholberoende faktiskt. Jag tror att du har helt rätt. När jag jämfört med att sluta nikotin så säger jag att det är lättare än att lägga om matvanor. Nikotin kan man sluta helt med, men äta måste man ju, fast annorlunda. Och det är mycket svårare att tala om det på ett vettigt och produktivt sätt.
Hej! Efter att ha viktväktat under flera perioder de senaste 20 åren (!) har jag och maken nu sedan flera månader prövar dr. Dahlqvists metod: INGA kolhydrater! Funkar fantastiskt bra! Ingen pasta, inget bröd, ris eller potatis. Kan låta svårt men det är det faktiskt inte.
Maken gick ner 12 kg på 2 månader, själv gick jag ner 4 kilo. Framför allt mår vi kalasbra - inga uppsvullna magar efter måltiderna! Gå in på hennes blogg och titta vad du tycker, Googla bara på dr. Dahlqvist. Hon har visst ingen hemsida utan det är en blogg. Igår åt vi t e x färsbiffar med creme fraiche-sås med massor av persilja och dill i, och en stor härlig blandsallad! Vi känner oss väldigt nöjda med att äta t ex full-filmjölk varje morgon alternativt äggröra och bacon till frukost. Såserna man kan äta + all ost etc gör att vi blir nöjda och mätta! Detta att jämföra med alla light-produkter...!
Lycka till! Hälsningar Evvy
Ingrid Zon3
05-07-2008, 08:33
Nu är det jag som har en massa fördomar, men hur är det med frukt och bär om man kör den metoden, Evvy?
Hej igen! jo ska man gå ner i vikt ska man helst inte äta frukt. Hon menar dock att 1 frukt per dag är OK när man väl nått sin idealvikt. Jag äter nu i bärtider förstås bär: hallon, jordgubbar, var i Italien nyssens och åt aprikoser och bigarråer! Men dr Dahlqvist menar att även frukt har socker i sig som gör att man går upp i vikt så man kan ju vara lite måttlig. Jag kan då inte vara utan bär nu! Hälsn Evvy som just ätit hallon med flytande vispgrädde i den egna trädgården - sämre frukost kan man ju få!!!
Rosmarin
18-07-2008, 12:53
Ett bra sätt som fungerar i de flesta fall är den s.k. tallriksmodellen. Innebär att varje mål man äter så delar man in sin måltid i en tallrik med fyra lika stora delar. På en del lägger man protein (kött, fisk, ägg...), på en del kolhydratrik mat (som ris, potatis, pasta, couscousgryn... gärna fullkornsvarianter) och på de två återstående delarna grönsaker som ju också innehåller kolhydrater men väldigt långsamma sådana och de hjälper till att behålla mättnadskänslan länge (kokta, råkost, allt vad grönsaker heter men helst inte tillagade i matfett, stuvade eller med feta såser) ( Sås kan ju göras av krossade tomater, eller andra kokta grönsaker körda i mixer till en slät puré med örtkryddor t.ex...) Grönsaker får man gärna ta om av ifall man fortfarande är hungrig efter denna tallrik. Måltiden bör avslutas med en frukt som ger snabba kolhydrater och stoppar eventuellt sötsug. Den här måltidsmodellen garanterar en välbalanserad måltid. äter man så två gånger om dagen samt en nyttig frukost så är man på god väg!!!
Nu kom en israelisk studie som pågick under 2 år, där man jämfört Atkins (mest lik LowCarb HighFat) med medelhavsdiet samt tallriksmodellen. Atkins hade bäst resulttat om man vill gå ner i vikt. Som sagt, vi mår jättebra! Bär är helt OK, har kollat det. Blir lätt arg när jag tänker på alla år vi ätit light-produkter! Jag tycker du ska pröva! Kolla gärna på dr Dahlquists blogg! Där finns mer studier att läsa om. Hälsn Evvy
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|