Hej sjovik.. Jag är inne på mitt andra träd, det första blev antagligen övervattnat trots att jag trodde att jag vattnade måttligt. Den vill absolut inte ha vatten på fatet, för det är lätt att den får svamp, och ska nog torka upp riktigt mellan vattningarna . Min står i ett fönster som ofta är öppet, och får alltså väldigt mycket ljus, men inte direkt solsken, utom på vintern.
Det jag har läst är lite emotsägande, för samtidigt som den tydligen har ett stort rotsystem som kan hjälpa till med att hålla ihop jorden i deltas etc, så ska den ju inte ha för mycket vatten, men det är nog skillnad på vad den har i naturen och när man har den i en kruka inomhus.
På en del ställen står det att den vill stå i solen , men att den måste vänjas sakta, på andra ställen står det att den vill stå i halvskugga..men det som står helt klart är att den vill ha väldigt mycket ljus.
Så efter all lektyr har jag tagit till mig att ha den i ett fönster med mycket ljust, ibland låter jag den stå ute, men då bara i morgonsol eller kvällssol, låter den torka upp ordentligt mellan vattningarna, torkar av bladen ofta, och nu verkar den trivas fint ( peppar peppar) Den växer inte speciellt fort, men det gör inte mig något egentligen. Jag erkänner att jag öht är dålig att komma ihåg gödsel, och castanusen har inte fått mycket alls.
Bönan ligger precis i jordytan, med bara nån milimeter med jord över den. Om din böna har skrumpnat kan det kanske tyda på för mycket vatten, trots att du inte tycker att du vattnar ofta..jag försöker att inte vattna på bönan, utan runt kanterna på krukan...och om du har spindelnät vid bönan så betyder ju det att den har nån sorts spinn eller annan ohyra som du måste kolla upp.
Jag är jättedålig på ohyror, men jag tycker att du ska ta en lupp och titta ordentligt, och genast torka bort allt du ser, och spruta på något medel, för det finns säkert ägg där också.
Det är otroligt vad man kan se med en riktigt stark lupp. Jag trodde inte jag hade något på en växt, men med luppen såg jag otroligt små genomskinliga bollar som måste ha varit ägg. Från det ögonblicket blev jag övertygad om att ett vanligt förstoringsglas inte är tillräckligt starkt, så nu har jag en liten luppaktig manick som är perfekt.
Hoppas att du får ut något av detta, men sätter in en australisk link där du kan få mer info... Jag hoppas att du hinner rädda den..lycka till
länk här