Ralle
Weibulls Super Gramino verkar vara ett ofta rekommenderat gödsel för gräsmattan. Finns det några andra bra alternativ? T.ex. har Stroller några olika sorter. Är dessa lika bra som Super Gramino?
Elanor
Jag brukar ta hönsgödsel och slänga ut när det regnar (så att det kan regna direkt ner i jorden). Det luktar inte så gott och jag har hört talas om grannar som kommer överens om när man ska gödsla så man inte förstör någons grillfest eller så.

Kanske har det inte så stor betydelse för en gräsmatta om man använder naturgödsel eller konstgödsel. Den stora fördelen med naturgödsel är väl annars att den ökar mullhalten i jorden och gör den lättbearbetad. Det behöver man kanske inte med en gräsmatta.

Däremot går det ju åt energi för att tillverka konstgödsel. Hönsgödsel är ju en biprodukt av ägg- och kötthantering. Så jag vill nog helst använda naturgödsel också till gräsmattan.

Ursäkta, det var inget svar på din fråga, mer reflektioner över gräsmattegödning överhuvudtaget. Själv har jag inte orkat gödsla gräsmattan för i år.
Ingrid Zon3
Jag har testat Algomin och änglamarks gräsmattegödsel (tror det senare är rent hönsgödsel). Tycker att båda fungerat bra, men jag är inte någon gräsmattepedant.

Efter att ha läst andra trådar här skulle jag i alla fall aldrig välja något preparat med någon form av ogräsbekämpningsmedel i. Hellre lite maskrosor än döda buskar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon