Jag undrar varför inte krassefrön gror på friland när ringblommor blir nästan ett ogräs när det självsår sig.
Är det så att krassefröna inte klarar vintrarna så om jag tar in dem och sår dem på våren så funkar det?
Hoppas att någon har svaret på denna fråga för jag har krassefrön i massor i år och vill inte att de ska gå till spillo.
Åsa, mälardalen zon 2
25-08-2003, 15:28
Konstigt att det inte dyker upp några fröplantor hos dig hos mig brukar det alltid dyka upp några som verkar ha överlevt vintern (som frö) även om de inte verkar överleva i samma mängd som ex. ringblommor. Fast annars så går det ju lätt att skörda frö och spara. Plocka fröna när de nästan trillar av plantan av sig själva, låt fröna ligga och torka. Förvara dem sedan svalt och torrt till våren.
Är det F1 sorter du odlar så är det inte säkert att fröplantorna blir lika plantan du tog fröna ifrån.
jag odlar "billig blandning i storpåse" så jag vet oftast inte hur de kommer se ut när jag sår dem på våren, vilket jag kan tycka är kul. i år blev det en massa röd/rosa.
Jag ska pova att ta in några frön och så dem i vår. men konstigt att du får plantor och inte jag. jag bor i Linköping, tror att det är zon 3-4.
Susanne i Linköping
25-08-2003, 18:43
Linköping är zon 2-3.
Min uteplats är ca zon 2 medan kolonilotten är zon 3. Verkar det som.
Jag bor i zon 4, ev 5... Det har hänt att krassen har dykt upp på oväntade ställen på våren, men det verkar som fröna inte är så frost-tåliga som ringblommans. Det är kul när det händer men inget som jag räknar med. Jag skördar och sparar frön över vintern för att varea på säkra sidan!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.