Knytt
När vi köpte vårt hus fanns det en hel skatt av olika vackra växter, men tyvärr utan etiketter förstås.

Så nu tänkte jag att ni duktiga odlaiter kanske kan hjälpa mig sortbestämma några av dem, jag vore jätteglad för er hjälp!

Det är två pioner. Rosenpioner tror jag?

Den ena är vit med lilakatig mitt och knoppar

Den andra är ljusrosa

Och sen är det en iris (?) som växer invid dammen.

Christer i Falköping
Pionerna är svårt att säga, men rosenpioner är det inte. Troligen doftpioner (behöver inte finnas doft i dem dock).
Irisen tror jag kan vara en Iris ensta. Sortnamn vet jag dock inte.
Christer.
Ophelia
Är oxå inne på Iris ensata men vad den kan heta vet jag inte. "Moonlight Waves" kanske?

Pionerna gissar jag kan heta Festiva Maxima (den vita) och Sarah Bernhard (den rosa).
Knytt
Sarah Bernard verkar ju stämma jättebra!
Att de är doftpioner också, för de doftar underbart.

Men när jag googlar Festiva Maxima så får jag upp att de skulle ha röd mitt, de här har lila. Är det olika sorter av Festiva Maxima?

Iris ensata Moonlight waves verkar ju också riktigt, kul!

Tack så mycket för hjälpen, jag kommer säkert med fler "vad är det häääär?" smile.gif
Sussie F-Flower
Kan det inte vara bondpioner av någon sort/slag/art?

Vad är egentligen skillnaden...? confused.gif

Jag har oxå en enda (rosa) pion i min trädgård. Någon granne trodde det var Sara Bernhard, men när jag goglade på det så tyckte jag att bondpionen såg likadan ut....???

Är det höjden som är avgörande, eller...?
Bee
Jovisst är den vita pionen en Festiva Maxima. På min planta som jag köpte förra året så är fyra av fem utslagna blommor helvita och den femte har rosalila stråk mot mitten.

CITAT (Sussie F-Flower @ 12-06-2008, 14:33) *
Kan det inte vara bondpioner av någon sort/slag/art?

Vad är egentligen skillnaden...? confused.gif

Jag har oxå en enda (rosa) pion i min trädgård. Någon granne trodde det var Sara Bernhard, men när jag goglade på det så tyckte jag att bondpionen såg likadan ut....???

Är det höjden som är avgörande, eller...?

Jag tror det är doften som skiljer. Sara Bernhard doftar ljuvligt men bondpion saknar doft. Men dom är väldigt lika i utseende.
Christer i Falköping
Sedan finns det ju doftpioner utan doft också. De har helt enkelt olika arter som ursprung, men kan ändå vara väldigt lika.
Christer.
Knytt
Efter att ni kom med lite input har jag kollat noggrannare.
De doftar nästan exakt likadant båda två - underbart!

Jag var en plantskola idag och såg en pion som var nästan exakt likadan som den vita, den var en Sarah Bernard i en annan färgmutation av vad jag förstod.
Sussie F-Flower
CITAT (Bee @ 12-06-2008, 15:22) *
Jovisst är den vita pionen en Festiva Maxima. På min planta som jag köpte förra året så är fyra av fem utslagna blommor helvita och den femte har rosalila stråk mot mitten.

Jag tror det är doften som skiljer. Sara Bernhard doftar ljuvligt men bondpion saknar doft. Men dom är väldigt lika i utseende.

Tack, snälla Bee!
Om det är som du säger så är det en 'Sara' jag också har, för den doftar så sagolikt underbart....

Tack Knytt, för din trådstart!
Lotta i Gbg
Irisen är inte en I ensata utan en Iris ur Sibiricagruppen. Skulle tro att det är Iris sanguinea 'Snow Queen' (gör man en google-sökning kommer det tyvärr upp en bild på Iris laevigata 'Snowdrift' men de flesta är korrekta)
MB1965
-Lactiflora hybrid "Festiva Maximus" i min trädgård:

fruberglund
Bondpioner blommar väl tidigare än doftpionerna också? Det gör mina i alla fall. Bondpionen har blommat över för länge sen medans luktpionerna är på G eller fortfarande står i knopp.
Christer i Falköping
Så sant.
Christer.
Ezereht
snygga irisar! Jag gillar vita liljor kanske skulle satsa på lite iris istället. Äter liljebaggarna irisar också?
Christer i Falköping
Nej, det gör de inte.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon