|
Full version: Svenska rosor
svennis
11-06-2008, 15:06
Balsgårdsrosora är framtagna på Balsgård för svensk förhållande Anna, blir ett par meter hög, taggig, doftar.. Marie Curri 015.JPG Det är Anna
Christina i Taxinge~
11-06-2008, 16:33
Min favorit bland Balsgårdsrosorna!! Underbar färgnyans på blommorna
Nja, jag tycker den rosen är den " sämsta " av Balsgårdsrosorna, växer inte alls så kraftigt som övriga. Jag fick ett nytt ex. av dig i våras svennis och jag hoppas den ska växa bättre. Freja och Irma är mina favoriter.
Christina i Taxinge~
11-06-2008, 21:28
Kanske kan Freja bli en favorit - jag har fått ett växtvilligt exemplar av Svennis Men Irma fryser ner alldeles för lätt..... Kanske trivs hon inte i min tunga lera.
svennis
11-06-2008, 21:57
Anna rosen tar lite tid att komma igång, men sedan blommar den på. Kul att ni har rosor från Höja. Har nya på 'G' till hösten o våren. Men inga Freja den är svår, men jag vet vad jag gjorde för fel. Får lov att sälja dom i Sverige o Finland. Rosenbladet från Finland kom idag, fanns några godbitar. Kostar bara 20 Euro, 'en piss i Nilen'
AnnammA
12-06-2008, 13:54
Balsgård ligger i mina hemtrakter, och förr om åren brukade det vara öppet hus med försäljning av växter därifrån, bl a rosor, Clematis, blåbär mm. Ulrika Carlsson-Nilsson, som arbetat på Balsgård med att ta fram de svenska rosorna är medlem i Rosensällskapet i Skåne, där också jag är medlem. Apropå rosorna har jag både "Anna" och "Irma" och tycker väl också att de varit lite tröga med blomningen...
Kanske har det att göra med att alla är rotäkta, då går det lite trögare i början  Irma  Freja, båda är riktigt stora, Freja har tre björkar strax bakom vilket inte heller verkar störa  Constance Spry och Freja är lika höga Det roligaste är att ingen av Balsgårdsrosorna har frusit ner något i min zon
svennis
13-06-2008, 11:04
oj, med bilder. Fick en bild Freja.JPG
Erika i Sandviken
13-06-2008, 20:29
Kajsa nu bli jag lite fundersam här....Jag köpte en rotäkta Irma på Mobacken i Bollnäs när jag var där.Men när jag tittar på din Irma ser hon ut att ha mycket glansigare blad än min.Kan jag fått fel ändå tror du ?
Erika, här får du två andra bilder av Irma   Blomman är STOR och rosen är taggig, blanka blad, doftar. Min älsklingsros  svennis, våra färger på Freja stämmer dåligt överens ?? här en länk från Flora Linnea Balsgårdsrosorna
svennis
13-06-2008, 21:49
CITAT (Kajsa @ 13-06-2008, 21:52)  Erika, här får du två andra bilder av Irma   Blomman är STOR och rosen är taggig, blanka blad, doftar. Min älsklingsros  svennis, våra färger på Freja stämmer dåligt överens ?? här en länk från Flora Linnea BalsgårdsrosornaJag var inte hellre nöjd med min färg, ska se om jag får en bättre bild någon gång. Tycker din är bättre.
AnnammA
13-06-2008, 22:11
Tjusig färg på "Freja"!  Frågan är var man skulle plantera den...Hm... Det börjar bli fullt...Igår var jag nämligen och hämtade två till rosor jag beställt på min lokala plantskola: "Hebes Lip" och "Baron Girod l'ain", och vips råkade jag springa på en "Boule de Neige"(Vilka färgnyanser!!!  )och en "Old Blush". "Hebes" fick sin givna plats bredvid "St Nicholas" och "Boule de Neige" får växa i en rabatt tillsammans med bl a "Louise Odieur"."Old Blush" har fått flytta till en större kruka, vilket baronen nog också skall få, eftersom jag väntar med att göra i ordning noga vald planteringsplats till den rosen till hösten. Den sägs ju vara lite kinkig...
svennis
15-06-2008, 07:21
[quote name='svennis' date='13-06-2008, 22:49' post='857141'] Jag var inte hellre nöjd med min färg, ska se om jag får en bättre bild någon gång. Tycker din är bättre. Rätt ros är ju en fördel. Ibland klickar det Tack Kajsa för att du var uppmärksam Freja.JPG
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|