Full version: Cristata
Fru fet
Jag planterade en cristata för tre år sedan eftersom jag tycker att centifoliarosor är sååå vackra. Den har dock aldrig blivit särskilt fin hos mig. Den är inte särskilt sjukdomsdrabbad (förutom de vanliga lössen då) men den har ett minst sagt spretigt växtsätt. Varje vinter fryser den ner lite (bor i z 2-3). I år består den av två "spret" kanske 40 cm långa, med blad och knoppar, en tio stycken kanske, i änden. Inte så snygg mao. Finns det något att göra åt den, typ radikal nerskärning, eller är det helt enkelt en spretis? I så fall tror jag att jag måste flytta den till en mindre iögonfallande plats.

Tacksam för svar,

jenny
Christina i Taxinge~
Inte för att jag har många centifoliarosor och inte heller någon Cristata att jämföra med, men vore jag du skulle jag flytta rosen.
Även om du klipper ner den, tar det några år innan du kan se om det gjort nån riktig nytta.
Och om det inte gör nån 100 %-ig skillnad, då har du bara tappat tid....

Nä, jag skulle nog flytta på den bums!

Fru fet
Tack för svar, det får nog bli så. jag har en plats ledig i gammaldags buskros-snåret eftersom en av mina Rose de Recht frös ihjäl i vintras. Där kan den stå och skyla sig med de andra buskarnas blad. Det här är nackdelen med att köpa rosor med ledning av tjusiga trädgårdsböcker tycker jag, man förförs av de vackra närbilderna av själva rosblomman och glömmer att kolla hur själva busken ser ut.. flirting.gif

jenny
Christina i Taxinge~
Håller helt med dig!

Tyvärr är det alldeles för dåligt med helhetsbilder på rosor.
Kajsa
Har inte heller rosen men så här skriver Rosbibeln LÅG " växer tämligen glest, med delvis veka och ofta bågböjda grenar som behöver stöd för att inte falla mot marken "
Du kanske bara ska binda upp den, eller ha ett vackert stöd, blir ca 1.5 x 1.5 m ser jag
Fru fet
Ja, glest växtsätt är bara förnamnet.. inte mycket att binda upp än så länge iallafall flirting.gif . Det huvudsakliga problemet här hos mig är att grenarna blir långa innan det blir något på dem s.a.s, möjligen kunde den bli snygg uppbunden med något halvhögt runt fötterna. Blommorna är ju vackra och den luktar underbart.
Men jag tror att den kommer att göra sig fint tillsammans med mina buskrosor (en officinalis, en mme knorr, en rose de recht och en aimable amie som bildar ett snår nedanför mitt växthus). Alla dessa är ju rätt kompakta buskar som kan kamouflera ev nakna grenar. Eftersom cristatan fryser ner här hos mig så tror jag aldrig att den kommer att bli 1 1/2 m, blir den det får jag väl tänka om igen.

Tack för ditt svar!

jenny

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon