MariaÖrebro
[attachment=19557:Citron_001.jpg]
[attachment=19558:Citron_002.jpg]

Vad har hänt? Bladen på mitt stora citrusträd (både gamla och helt nya små blad) blir svarta/mörkgröna i änden och krullar ihop sig! Detsamma gäller för min avokado. Båda står ute på balkongen. Jag har kollat i lupp med 8x förstoring, men jag har svårt att avgöra om det är små vita saker som lever, eller om det bara är dammkorn... Har sprayat hela trädet med Provado Plus. Lät det torka ordentligt och några timmar efter det sprayade jag hela trädet med 5%-igt såpvatten. Ryktet säger ju att det är samma sak, men ändå... Har knipsat bort alla blad som var angripna.

Citrusen står i en jättekruka som är väldigt väldränerad och där överflödigt vatten kan rinna bort från krukan. Den blir aldrig stående i vatten, mao. Kan det vara så att bladen påverkats av att det varit väldigt blåsigt här under flera dagar, med vindbyar på 20 sekundmeter?

Hjälp!!!!!
ingrids
Blad kan skadas rätt svårt av blåst - helst i kombination med sol. Tog nästan död på hela bladprakten på min citron när jag ställde ut den oskyddat för ett par år sedan. Det blir liksom accelererade torkskador av vind, och bladkanterna på bilderna ser lite brända ut, så det är inte omöjligt att vinden är boven.
MariaÖrebro
Jag hoppas verkligen att det är vinden som skadat den! Ska ställa den lite mer skyddat, men den har vuxit och fått MASSOR av nya skott, både på stammen, mellan bladvecken och ytterst på alla grenar! Vill ju inte att den får angrepp och dör ifrån mig efter 12-13 år! Håller tummarna för att du har rätt ingrids!!!!!
Bassam
Det är bra att ta bort skadad delar och brinna dem, om den sjukdom ska minska 80% procent av problem.
Lycka till , H:Bassam

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon