Full version: Persikokärnor
Nyfiken
Är det någon som vet hur man sätter en persikokärna?
Ska hela kärnan vara i jorden?
Ska den vara torkad en tid innan den sätts i jorden?
Hur ska den vattnas?
Vore väldigt tacksam för svar.
Har ni några andra förslag på fruktodling så meddela gärna det med.Tycker det är kul att testa om det går att få någon planta. är så himla nyfiken på sånt. biggrin.gif
Veganvarg
Hejsan!

När man sätter persikor kan man fila kärnan ordentligt, så att vatten kan tränga in. Sen sätter man den i jord med spetsen ca 1 cm under jordytan.
Man kan sätta en plastpåse över krukar, och vattna måttligt. (se till att hela tidne hålla jorden fuktig). Sen är det bara att vänta tongue.gif

Jag har på sista tiden satt en hel del frukter... Här är några förslag på vad du kan sätta;

Passionsfrukt, Apelsin/Lime, Stjärnfrukt, Kaktusfikon, Pepino, Mango, Litchieplommon (dock vet jag ej om dessa funkar att sätta), avocado.

Gör som jag gjorde, gå till fruktdisken i en vanlig mataffär, och se vad de har för exotiska frukter. Köp en av varje, och massor med småkrukor, sen är det bara att börja! rolleyes.gif

Lycka till!
/Ylva
Nyfiken
Tack så mycket för svaret smile.gif Så jag ska alltså fila bort det ojämna på kärnan? Ska prova med det där redan idag. Har en kärna från en persika liggande som jag åt häromdagen sleep.gif KAn tänka mig att man får vänta... och vänta.... Men den som väntar på nåt gott... tongue.gif
MadeleineB
Spännande, jag ska testa fler sorter...Själv har jag goda erfarenheter av ananas. Skär av toppen av ananasen, sätt ner den i jorden (med bladrosetten kvar över jord, förstås) och vattna. Sätt plastpåse över och vänta. Det tar lång tid, men blir fint. Jag har just planterat om mina i större krukor, men de har vuxit i jord i nära ett år. Så man får inte ha för bråttom.
MadeleineB
annaviktoria
Ananas! DET måste jga pröva. Jag älskar ananas wub.gif

Har ett helt upplag med persiko- och nektarinkärnor efter sommaren och funderade på att försöka knäcka några, som man gör med nötter på julen... huh.gif Tror ni det kan funka?
Eva i Västerås
Jo, nog kan du knäcka persikokärnor. De smakar däremot inget vidare.
Bittermandel!
Men då slipper man ju köpa såna...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon