Maja N
JAg funderar på att köpa ett Juliana Compact växthus från Willab Garden, men jag känner mig lite osäker för jag har bara hört dåliga saker om dem. Finns det någon här som är nöjd med Willab och deras service och produkter?
Helen vid Ljungan
Hej!
Vi köpte ett Sierra Lux 16 m2 för ca 5 år sedan. Vi är bara nöjda. Leveransen fungerade bra, vi fick boka in en traktor som hjälp till att lasta av. Några glasrutor var trasiga vid leverans. Det var minimalt krångel att få nya via glasmästare på orten. Det gick lätt att motera ihop efter att ha granskat ritningen noga. Allt är fortfarande helt, sånär som på en ruta som spruckit i nedre hörnet i år. Förmodligen lite sättningar i backen, vi kommer inte att byta förrän det går sönder mer.
Jag har även beställt skuggväv, bubbelplast, mer krokar och tomatspiraler i efterhand. Aldrig några problem med leveranser o dyl.

Det här var några snabba reflektioner från ett regnigt Matfors.

Lycka till med ditt växthus
mvh Helen
Digger
Det funkade bra även om växthuset blev några veckor försenat men det kan man ju stå ut med. Hela projektet för att bygga grund till färdigt hus tog flera månader så ett par veckar i det sammanhanget är försumbart. En ruta pajade därför att medföljande glaslyften pajade men jag fick en ny ruta.

Man kan ringa till dom och jag har alltid fått svar. Det bästa är att besöka deras butiker om man kan för där ser man hur husen ser ut och man kan känna lite på sakerna. Butiken i Bromma som jag besökt är stor och är som en liten mässa där man ser olika växthus och uterum som dom byggt upp. Företaget är ett stabilt familjeföretag och har funnits i flera år så risken att bli blåst är nog mikroskopisk. Dom tar en kreditupplysning på köparen och sen får man hem en orderbekräftelse i brevlådan som man måste skriva på och skicka tillbaka innan huset börjar tillverkas. Först när huset är levererat får man fakturan så man ligger inte ute med några pengar, man tar alltså ingen större risk. Dom har garanti också men lusläs vad garantin omfattar, den gäller inte glasrutorna men plastrutor och stomen om jag fattat rätt.

Nu är allt monterat och huset (Euro-Serre Maxi4) verkar stabilt, det klarade i alla fall blåsten igår utan problem. Eftersom dom sålt samma märken i flera år är nog sannolikheten att få tag i reservdelar om det skulle behövas antagligen ganska stor.
frugb
Hej!
Har bara såååå positiva erfarenheter av Willab. Kunniga, trevliga, serviceminded och proffsiga. Har inte köpt ett Juliana, som ju är ett enklare växthus, utan en Euro-Serre Maxi4 på 14 kvadrat. De har inte hört att något av Euro-Serre-modellerna har blåst sönder i någon av stormarna - och mitt har stått bra ett år nu (på blåsig skärgårdsö på västkusten).

Jag jämförde mellan Classicum och Willab när jag skulle beställa mitt växthus och fick ojämförligt bättre intryck av Willab. Som Digger skrev, åk om du kan till Bromma, det gjorde jag. Och håll utkik efterkampanjer - jag fick både 10 % högre samt sockel i ordinarie pris för att de hade kampanj.

Så jag litar stenhårt på dem!

Lycka till, det är helt underbart med växthus! Särskilt när det är lite trist väder, då kan man pyssla ute i lä och utan regn...

mvh frugb
ErikG
Vi köpte också ett i vår. Allt fungerade bra. Killen som levererade (och som att döma av hur bilen var målad bara kör för Willab) var mycket serviceminded och hjälpte till så att grejorna hamnade på bästa stället, att glaslådan fick en bra vinkel osv. Vårt växthus (Euroserre maxi 4 11,7 m2) blev också försenat en vecka, tydligen pga kö i lackeringen i Holland.

Vi är jättenöjda med växthuset, som är en pärla i trädgården.
Mrs J
Hej.

Jag köpte ett Julian compact 6,5 kvm för två år sedan, fick det på plats förra året (det dröjde ett år pga graviditet)
Måste säga att om jag hade varit och tittat i butik så hade jag nog inte köpt den modellen. Har bara läst katalogen och på nätet.
Service och liknande är det inget fel på men, man ska vara medveten om att det är ett billigare växthus.
Det är ganska smäckigt, med tunna aluprofiler.
Jag köpte med isolerplast som ska limmas med silikon. Riktigt kladdigt och riktigt svårt att få bra.
3 skivor blåste bort i vintras.
Rekommenderar att kosta på den modellen där man sätter fast isolerplasten med hela lister som man snäpper fast med istället för silikon.
Efter en säsong med växthus så har mina krav höjts betydligt.
Vad du än gör så bör du ha automatiska fönsteröppnare, de är kanon!
Nu vill jag inte bara deppa ner dej, för på det stora hela är jag nöjd att jag efter 10 år önskan äntligen fått mitt växthus.
Jag visste inte hur det skulle vara att ha ett, och då vill man kanske inte lägga ut 15-20 000 kr
Det är till stor glädje odlarmässigt men jag blir irriterad på att det känns så bräckligt. det är en väldigt smal dörr oxå, det är besvärligt när man ska bära in och ut jordsäckar, brickor med plantor och stora krukor.

Jag rekommenderar absolut att åka och titta och verkligen känna på det, så man vet vad man köper.

Lycka till i dina funderingar!
/ Mrs J

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon