Vill ni snälla hjälpa mig! Jag ser ofta stora fina frodiga pionbuskar med massor av blommor, de har stor rotklump med massor av skott. Men mina är små och får i bästa fall tre små blommor som snabbt blommar över, och har kanske fem stjälkar ur marken. Hur ska jag göra för att mina plantor ska blomma upp och växa till sig till att bli sådana där praktexemplar?
Christer i Falköping
11-06-2008, 19:27
Berätta lite om hur du sköter dem och vad de står i för jord är du snäll.
Christer.
Här är zon 4 med sandjord. De står soligt men har brukat vattna ca varannan dag under sommaren. Har lagt på ett lager kogödsel över hela rabatten där de står ihop med rosor och perenner (på våren några år i rad). Jag har inte märkt någon reaktion hos pionerna.
Christer i Falköping
11-06-2008, 20:19
Ungefär som jag har det då. Är det kogödsel på påse? Det är egentligen bara en väldigt bra jord, inte så mycket gödsel om man skall vara ärlig. Nu behöver de inte så fasligt mycket gödsel, för mycket kan faktiskt göra dem sjuka. Men släng lite pelleterad hönsgödsel kring dem tidigt på våren. Det ger ifrån sig gödslet undet en längre tid, för problemet med sandjord är att allt bara rinner rakt igenom så att säga. Oftast behöver man inte vattna dem så mycket heller, bara under torrperioder som vi haft nu. Pionernas störste problem annars är att vi gullar för mycket med dem, de gillar inte de damerna alls.
Christer.
Nej det var inte gödsel på påse utan brunnen gödsel från min fars kossor. Det borde ju vara bra
Christer i Falköping
11-06-2008, 20:51
Hmm, det borde vara riktigt bra. Sedan kan de ju i och för sig vara griniga ett bra tag efter planteringen, men då handlar det ju mest om blomningen. Då vete katten varför de är griniga. Men kanhända att denna varma för sommar och början på sommaren kan hjälpa dem att spara så mycket energi att de växer på även på rotsidan i år och får mer skott nästa år?
Christer.
Ingrid Zon3
11-06-2008, 20:59
Händer det inte att de planteras för djupt också, och då växer och blommar sämre? Eller löser sig det med tiden?
Jag har inte många pioner så egentligen skulle jag inte svara. Men pioner gillar inte att konkurrera om utrymme innan dom är stora. Jag har samma jord i hela trädgården, sandig, och dom som står samplanterade har mycket svårare att komma igång än dom som samsas bara med ettåringar.
Dom gillar heller inte att vara djupt planterade. Lyft dom lite och ta bort det som finns närmast omkring ett par år tills dom tagit sig. När du ändå lyfter kan du luckra lite under, mina finaste pioner står i en rabatt som är jordvänd till kina.
/Åsa
Christer i Falköping
12-06-2008, 17:03
Djupet handlar mest om blomningen, de kan växa på bra ändå. Men är de djupare planterade än 5cm under jord (ovandelen av dess rötter alltså), blir de väldigt griniga med blomning.
Christer.
j
Du har dåligt pioner på grund: 1 du ska ge näring som rik på P K-gödning efter blomningen hjälper till vid avmognaden. 2och lite N P K på våren.. 3-Befrämjar tillväxten. september eller oktober är planteringstiden inne. Gräv ur för rötterna och placera dem med ögonen något under jordbrynet. ( Kommer de djupare än 5 cm ner så försämras överlevnadsmöjligheterna och blomningen avsevärt), 4- bra jord två delar lerjord, en del kompost och en del brunnen gödsel. Obs: Om du inte behöver dränera speciellt så gräver du ur 20-30 cm av jorden och lägger den åt sidan. Släng ett par nävfyllor med långtidsverkande organisk gödsel (ben- och horn- eller fjädermjöl eller Chrysan eller Osmocote); i hålet och blanda om med grepe ytterligare minst 30 cm djupt.</li> <li>Pioner uppskattar kalk och det kan vara bra att tillsätta lite dolomitkalk i bottenjorden. Blanda den övre,
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.