Full version: Vad är detta?
Siv i Bollnäs
Jag fick i fjol denna väöxt som övervintrat i sin kruka i en drivbänk. Givaren visste inte namnet på den men hos henne brer den ut sig som en matta. Den är här uppbunden och mäter ungefär 20 cm. Namn, odlingsläge och jordmån efterlyses!
Siv
[attachment=19562:Okänd_gå...5_sep_07.jpg]
Christer i Falköping
Inte en aning faktiskt, men kan det vara en Silene av något slag tro?
Christer.
Ophelia
Rosenglim (Silene armeria)?
Christer i Falköping
Kan det nog vara: http://images.google.com/images?q=Silene%2...sa=N&tab=wi
Christer.
Eva 33c
jag tänkte också på rosenglim när jag såg bilden, men det är ju en ettårig växt så hur den skulle ha kunnat "övervintra" i en kruka vet inte jag. Kanske om det var en liten bladrosett bara? Inte brer den väl ut sig som en matta heller? Jag hade dem förra året i rabatten och de bildade tuvor. Och ingen har överlevt heller.
Men en silene av något slag verkar det vara.
CillaM
Jag tippar starkt på någon flox. Knopparnas skruvning och växtens sätt att växa.
Eva 33c
Ja phlox passar mycket bättre in på beskrivningen om "matta" och "övervintring" i allafall. Om jag minns rätt var mina rosenglim en aning "gårgröna" i bladen och hade en bladrosett vid marken.
CillaM
Troligen en Phlox subulata eller så
Eva 33c
fast subulatan har väl blad som nästan ser ut som "barr"...?
CillaM
Jo, det har du ju faktiskt helt rätt i sad.gif Men en flox är det iaf.
Siv i Bollnäs
Tack för ert intresse! Jag har kollat lite på de föreslagna växterna, men tyvärr tror jag inte att det kan vara nån av dessa. Flox har barrliknande blad och ett helt annat växtsätt - mattbildande på ett kompakt sätt. Den här växer mycket glesare, kan man säga. (Jag har Flox förut på ett par ställen.) Silene armeria liknar den visserligen, men om man tittar på bladen så är dom stjälkomfattande på Silenen, men inte på min blomma. Dessutom så är ju Silene ettårig. Hos min trädgårdskompis övervintrar denna blomma utan problem. Jag glömde också säga att den här okända växten bildar som små rötter här och där utefter stjälkarna, och när dom är nedliggande så slår den rot och brer ut sig på det sättet.
Fler förslag? g.gif
TantGredelin
Kan det finnas en rosa variant av Blåflox?
CillaM
Jag kom på det, det är nog en krypflox, Phlox stolonifera.
Christer i Falköping
Alla silene är inte ettåriga. Jag tror nog mest på det än.
Christer.
Siv i Bollnäs
CillaM har med största sannolikhet rätt!
Jag har nu kollat på nätet och funnit att det måste vara en krypflox - Phlox stolonifera!
Jag får tacka så mycket för ert intresse! Det är en guldgruva att ha så många duktiga trädgårdskompisar på Odla! Tack! biggrin.gif
CillaM
Man lär sig ju hela tiden och kan testa sina egna kunskaper samtidigt. Alltid lika spännande att se vad andra har i sina rabatter smile.gif Önskar jag kunde vara lika positiv om mitt eget.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon