Full version: Någon form av häck
gurkan4
Hej!

Först hade vi tänkt sätta en häck men insåg att den troligen komemr bli för bred så vi funderar på om man inte skulle kunna sätta upp en spalje (tunt 1,8 ,m hög) och låta en klätterväxt växa upp och på så vis skapa ett insynskydd. Får man göra det utan bygglov? Jag vet att man måste ha bygglov och grannars lov vid staket/plank men hur är det med spalje?
Och vilken sorts växt bör jag använda mig av (bor i zon 3-4, om jag fattat det rätt!)?
Krav jag har på växten:
- snabbbväxande
- utan taggar
- utan giftiga bär
- lätt att sköta om
Den behöver dock inte:
- blomma
- vara vintergrön

Oj då vad långt det blev, hoppas ni kan hjälpa mig! Jag blir verkligen inte klok på allt jag hittar när jag googlar!

//gurkan
Ingrid Zon3
Spjälkar upp det här lite:
- Bygglov bör du kolla upp med kommunen för det är olika regler i olika kommuner. De flesta har någon info på sin hemsida om vad som kräver bygglov och inte.
- Om spaljéen ska stå på tomtgränsen mot grannen så rekommenderar jag starkt att man är överens med grannen om det oavsett vad som står i regelverken. Konflikter bidrar vare sig till en vackrare trädgård eller till ett lugnare sinne, även om man har "rätt".
- Växtvalet beror i högsta grad på hur mycket sol det är vid den tänkta spaljéen, både vid jordytan och högst upp.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon