Bergstedt
11-06-2008, 20:54
För 5 år sedan flyttade vi in i Lilla Huset på Prärien (pappas namn på huset...). Utan att överdriva så kan man väl säga att de förra ägarna inte hade trädgårdsskötsel som sitt stora intresse....
Vi fick ett plommonträd av mamma & pappa som sedan dess har växt och mått bra. det har gett oss några plommon per år och i år tror vi att det är dött! Inte ett löv och skrapar jag med nageln så är det bara grått, grått....
På ett annat ställe i trädgården planterade jag för 3 år sedan ett körsbärsträd. I år kom det igång så fint men sedan stannade det bara av. De små bladknopparna sitter kvar men inget, absolut inget mer händer....
Vad gör jag för fel? Varför dör mina träd? Vågar jag köpa nya?
Vi bor i Västra Götaland och det var inga "konstiga" sorters träd... Övriga växter i trädgården ser ut att må bra. Planterade en blodhassel relativt nära körsbärsträdet i fjol och den lever och mår bar - snälla HJÄÄÄÄLP!!!!!
I år har det ju varit ganska stora skiftningar i vädret. Ena stunden stark frost för att bara en vecka senare påbörja en period av extrem värme med stekande sol. Mycket har fördärvats, blommat snabbt över eller inte blommat alls, i brist på vad växterna så väl behöver, en lagom blandning av värme, sol, och vatten. Förhoppningsvis så blir nästa år ganska så normalt.
Ezereht
11-06-2008, 22:29
vattnade du dem?
Huggorm
11-06-2008, 23:13
Har den några rötter kvar? Sorkar tycker om fruktträd tyvärr
En vanlig orsak till att nyplanterade träd (upp till 5 år) dör är för att de sätts för djupt. Kanske inte i början men att man satte dem så att de sjönk ned i växtbädden. De drunknar.
En andra vanlig orsak är densamma med varianten att växtbädden man grävde var för trång och mer inriktad på djup än bredd. Detta planteringsfel brukar kombineras med att man häller ned den finaste köpejorden längst ned i hålet som gjordes. Detta gör att trädet drunknar, inte orkar få ut rötterna utanför gropen, ofta drunknar eftersom den mullrika jorden i hålet stannar som i en tvättsvamp och inte avdunstar som i en bredare växtbädd. Dessutom - när materialet komposteras/bryts ned länst i den smala gropen bildas gaser som inte är bra för trädet. Tyvärr lurar handelns planteringsanvisningar en ofta att göra hål istället för vida växtbäddar och de talar sällan om att det är den befintliga jorden man ska använda i första hand med bara lite köpemylla högst upp i marknivå och det dödar många ungträd.
Ett annat ganska vanligt problem är att gnagare, trimmers eller i vissa fall gräsklippare (fast det är vanligare på större träd som plötsligt dör) skadat stammen runt om.
En fjärde vanlig orsak är utebliven bevattning. Nysatta träd behöver stödvattning minst tre växtsäsonger, nästan oberoende av nederbörd. Kanske var på några håll förra regniga sommaren undantaget. Och träd kan klara sig ändå men får en dålig start om de inte stödvattnas (ca 20 liter i veckan). Behovet av bevattning första säsongen blir lite mindre om man planterar trädet på hösten. Har man tur med en rik nederbörd sommaren därpå kan trädet klara sig.
En femte vanlig orsak till att träd stannar i tillväxt, inte får tillräckligt med vätska och inte orkar etablera sig och därför dör är att trädens reserver tar slut om gräs får växa in över rotsystemet de första åren. Gräs kan ta den första timmens regn och sedan blir det inget kvar för trädet.
En sjätte vanlig orsak är att man köpt grisen i säcken, dvs fått ett träd med rotsnurr. Även om man klipper upp rötterna och jordklumpen med ett träd med kraftig rotsnurr så dör det näraopå alltid efter något eller några år. Och de flesta planteringsanvisningar berättar ingenting om vikten att klippa eller spreta ut rötterna.
Sjukdomar brukar man ofta kunna utesluta på relativt nysatta träd som dör. Det är närapå alltid etableringsorsaker som är problemet (dvs att trädet inte orkat göra det viktigaste - att hitta vägar i och kontakt med jorden för rötterna).
Bergstedt
14-06-2008, 21:59
Tack för alla hjälpande ord.... Vattnat dem har jag ju inte gjort, i alla fall inte i den mängd soim verkar behövas.... Körsbärsträdet finns det kanske hopp för men plommonen är helt döda. Och jag som vill ha plommon på mingård. Det är väl bara att köpa ett nytt träd, le och se glad ut antar jag?
Hej
Har råkat ut för samma problem med unga fruktträd
i mitt sammanhang var det sork som mumsat i sig av
rötterna, så mitt råd blir, lyssna på alla andra samt
att du innan nästa plantering av småträd gör nåt för
att minska risken för sorkangrepp, -sätt upp några
vindpropellrar, Det hjälper lite iaf,,,
Sommartorparn
15-06-2008, 22:48
Skaffa dig en rotvattnare. Som en pinne som du sätter på slangen. Och så låta det sippra ner till rötterna i många timmar. Kör hårt, så kanske du räddar trädet!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.