Full version: Inga jordgubbar
Rosmalice
Jorgubbsplantorna blommar för fullt, sedan blir det ingenting! Bladen på blommorna faller bort och sedan händer ingenting. Likadant var det förra sommaren, som var vår första i huset. Är det bara att ta bort allting?
staples
Hej! Var bor du? Har det varit kalla nätter? När mina jordgubbsplantor började blomma för några veckor sedan var det bara mellan 0-5 grader plus på nätterna och det som skulle bli jordgubbar skrumpnade ihop. Det kanske till och med var någon minusgrad någon natt... Det var väl den fina solen på dagstid som gjorde att de började blomma mycket tidigare i år. Jag la över fiberduk på plantorna tills nätterna blev varmare och nu har de blommor som kommit senare börjat utveckla 'gubbar'. Om det inte beror på kyla så vet jag dock ej... Tråkigt när det inte blir några 'gubbar' av alla blommor. sad.gif

/Maria

Edit: Jag bor i zon 2-3
Fenja
Vätskebrist kan göra att det inte bildas bär efter blomningen. Jordgubbar är törstiga. En latmansmetod är att vattna genom landet ordentligt, alltså flera timmar och sedan marktäcka det med blöta tidningar i 3 cm lager. Då håller det fukten länge och man brukar inte behöva vattna alls. Du slipper ogräs och får rena gubbar utan jord på köpet wink.gif
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon