Krokodilen
11-06-2008, 21:00
Så här ser entrén till vårt hus ut. Vi är ju ganska nyinflyttade och jag har börjat tycka entrén ser lite naken ut. Buskarna som syns vid kanterna är en häck av ölandstok, de är gröna nu och börjar så smått blomma så det är lite mer liv än på bilden. Men jag skulle vilja snabbt fixa nåt som ser lite mer välkomnande ut. Det ska alltså vara plantor jag kan köpa färdiga i butik.
Entrén vetter åt nordost.
[attachment=19567:Bild010_entre.jpg]
Lila dahlior eller pelargoner tillsammans med margueriter och gulbladig praktlysing kanske?
Mvh
Fenja
Ingrid Zon3
11-06-2008, 22:44
Tolkar det som att det är ganska skuggigt, stämmer det?
Fuchsia, kanske uppstammad eller flitiga lisa är det jag kommer på av ettåringar som tycker om skuggigare lägen. Kanske med murgröna.
Sen kan du ju ta perenner och då finns det en massa saker att välja på, funkia i kruka tycker jag är jättevackert t.ex.
Änglatrumpeter skulle vara lite pampigt och passa ihop med huset men jag vet inte hur mycket sol de vill ha.
Det framgår inte vilken växtzon det är, men något uppstammat i kruka borde passa bra . Uppstammad fuchsia, buxbom, vinbär eller annat.
Alexander-VG-zon3
12-06-2008, 09:20
du kan ju plantera olika hostor och lite ormbunkar och sedan olika fuchsior till sommaren som andra skrivit ( som du sedan kan övervintra svalt 0c +10c , källare,garage,kylskåpet ) men det gå också som krukväxt om man ger den extra ljuse det sista jag skrev är inte att föredra ,av fuchsior finns det en massa olika sorter . hostor och ormbunkar övervintrar i krukan ute i zon 1-3.
Fia i Kalmar
13-06-2008, 14:53
Jag skulle även satsat på några amplar, det mjukar upp intrycket ganska mycket.
Fyll dem med växter efter väderstreck. Det tog mig 8 år att inse att Fuchsia inte är en "kärringblomma" och att den trivs på min veranda med bara morgonsol
Krokodilen
13-06-2008, 21:12
CITAT (Fia i Kalmar @ 13-06-2008, 15:53)

Jag skulle även satsat på några amplar, det mjukar upp intrycket ganska mycket.
Fyll dem med växter efter väderstreck. Det tog mig 8 år att inse att Fuchsia inte är en "kärringblomma" och att den trivs på min veranda med bara morgonsol

Aj då, då skulle den kanske trivas hos oss också. Fast jag ha ännu inte insett att Fuchsia inte är en "kärringblomma"
Fia i Kalmar
14-06-2008, 09:08
CITAT (Krokodilen @ 13-06-2008, 22:12)

Aj då, då skulle den kanske trivas hos oss också. Fast jag ha ännu inte insett att Fuchsia inte är en "kärringblomma"

Det kom när jag fyllde 33 år....
Jag har hittills bara kärat ner mig i de helvita men om några år har jag säkert chockrosa/lila varianter oxå
Två stora amplar som hänger ner på var sin sida med något blå/lilablommande som verkligen hänger ner skulle vara jättefint, eller ett par klematis som klättrar upp på var sin sida...
Alexander-VG-zon3
14-06-2008, 10:44
CITAT (Fia i Kalmar @ 14-06-2008, 09:08)

Det kom när jag fyllde 33 år....
Jag har hittills bara kärat ner mig i de helvita men om några år har jag säkert chockrosa/lila varianter oxå

och jag som älskar fuchsior ,, har aldrig sett dom som kärringblomma hmm eller gubbblomma ?

och jag har inte ens fyllt 20 .
skogstroll
14-06-2008, 11:29
CITAT (Krokodilen @ 11-06-2008, 22:00)

Så här ser entrén till vårt hus ut. Vi är ju ganska nyinflyttade och jag har börjat tycka entrén ser lite naken ut. Buskarna som syns vid kanterna är en häck av ölandstok, de är gröna nu och börjar så smått blomma så det är lite mer liv än på bilden. Men jag skulle vilja snabbt fixa nåt som ser lite mer välkomnande ut. Det ska alltså vara plantor jag kan köpa färdiga i butik.
Entrén vetter åt nordost.
[attachment=19567:Bild010_entre.jpg]
vilket fint hus

jag tycker alltid att lite krukor på trappstegen ser fint ut och kanske några lite högre växter i kruka vid sidan av. Kanske en klematis som klättrar på förstukvisten
På var sida om entren nedanför trappan skulle jag sätta stora terrakottakrukor med stäppsalvia och rosa kaskadpelargon. Håller också med om att ett par amplar skulle bli kanon
Vilket fint hus!!
Vi har entrén på norrsidan.
På våren brukar jag ha en kruka välkomnande penséer vid trappen:

Boliviabegonian Bonfire blommar massor trots skuggigt läge och lyser upp fint, den får ta över när penséerna "gjort sitt":

Småblommiga petunian Million bell blommar bra i skugga den med:

Till vänster entrérabatten fylld med perenner som trivs bäst i skugga. Fuchsia brukar jag ha i amplar på farstukvisten:
[attachment=19701:2007_08_29_016.jpg]
Krokodilen
14-06-2008, 22:07
Tack för alla svar, och t o m fina bilder. Åkte iväg till Plantagen idag med plånboken full, nu skulle här minsann handlas. Har jag lärt mig nåt? Nää. Inte fanns nåt av det jag hade på min lista inte. Det blev lite nödlösningar, mest blommor till trädäcket på baksidan men väl nåt som går att ställa på framsidan så länge i alla fall.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.