susannio
Hej!

Hur får jag min streptocarpus att blomma om?

Den inhandlades under våren och jag vill givetvis få den att blomma igen, om det är möjligt inomhus.

Behöver den en köldperiod för att sätta knoppar eller är det ljuset som avgör?

/Susanne
hjärtegull
Jag hade två streptisar förut som jag misshandlade rätt rejält : P glömde alltid bort att vattna dom, så bladen bara hängde som disktrasor över krukkanterna. Men så fort dom fick vatten igen så blev dom glada och började blomma : )

Jag tror inte att det är en speciellt svår växt att handskas med, dom blommar nog om ganska lätt. Försök att svälta den lite om inget annat funkar.

Dom är ju jättefina, synd bara att det klias så jäkligt på armarna efter att man har pysslat med dom : /
Alexander-VG-zon3
en torr ( inte för torrt så att den dör ) och sval vinter ( runt +5c +10c ) gör att dom blommar bra och mycket till våren och försommaren .
jahi
Och har man svårt att ha dom svalt brukar det, för mej iallafall, funka att låta dom bara stå lite torrare över vintern så blommar dom snällt igen.
Alexander-VG-zon3
jo att dom står torrt eller svalt under vintern gör att dom blommar ,, vill man sedan dom ska blomma som bäst ska dom helst ha bägge sakerna . jag övervintrar mina +5c +15c torrt i ett västfönster i feb-mars brukar dom blomma där och då får dom även vatten sedan fortsätter dom en bit in i maj ,, tar ut dom när dagen håller runt +10c .
zissi
Jag köpte en vit i mars som hade massor av blomstänglar med både knoppar o utslagna blommor på. Den stod sig säkert 1½mån. Sen tog den en liten vilopaus på några veckor sen började det komma fullt med blomstänglar igen o nu är den översållad med vita vackra blommor o massor med nya blad.
Verkar vara en lättskött växt. Jag har den i söderfönster men det är balkong utanför så den får ingen sol mer än tidig vår o sen höst. Den dricker mycket vatten. Har planterat om den i större kruka för den var alltid torr förut.
Sen får vi se i vinter.........hur den mår då .........det vet jag ju inte. Har bara vanliga rumstempererade fönster att ha växterna i .
Jag köpte den i en handelsträdgård där de har så underbara växter. Brukar alltid lyckas bra med det jag köper därifrån. Åsens utanför Norrköping ......kanske vissa av er känner till.
Christer i Falköping
Jag har mina i norrfönster, men även nordöst/nordväst är bra. Eller som Zissi har den. Inte allt för varmt och soligt alltså.
Christer.
Alexander-VG-zon3
mina står i väst och nordöst lägen det verkar dom trivas bra med .
susannio
Hej!

Tack för alla era tips!

Nu slänger jag den inte i första taget.

/Susanne
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon