jaghetersophia
hjälp mig att identifiera växterna på bilderna och trivs de i zon 3?
Någon som vet något prydnadsgräs gärna blå/grå som trivs i torr jord/grus?
Ingrid Zon3
Det rögblommande till höger ser ut som daglilja och den går utmärkt i zon 3. Vilken sort det är vågar jag inte uttala mig om.

Blåsvingel är ett "blått" gräs borde fungera men blir inte lika hög som det där gräset.

Edit: "Kloten" till höger VÄNSTER skulle kunna vara buxbom, tror jag, och det fungerar också i zon 3. (Hur lär man sig skilja spontant på höger och vänster???)
Sussie F-Flower
Hej!

Ser ut som om du har varit i Australien....eller...? ...i alla fall på bild 2... flirting.gif
Tjusigt värre, i dessa/denna trädgård.

Går inte att förstora bilderna. Har du möjlighet att lägga in lite större kanske?
jaghetersophia
Hallå...tyvärr har jag inte större bilder... De är från sverige,... hittade en av den (med dagliljan) på allt om trädgård eller om det var viivilla eller något sådan sida där de gav exempel på fina exotiska svenska trädgårdar.. så hade de ju en trädgård med palmer också där gubben buggde ihop växthus över dem på vintern smile.gif... Stod dock tyvärr inte vad växterna hette som sagt...
Heda
Svårt att artbestämma på bilderna men...

Torktåliga blåa gräs:
Strandråg,, 150 cm, sprider sig som attan där de trivs, plantera i bottenlös tunna
Silverhavre, , blir ca 60 cm högt med vackra skira ax, tuva sprider sig inte
Magellans strandråg, 60-70 cm mindre och skirare än Strandråg och sprider sig inte lika aggressivt
Blå tåtel, liknar silverhavre men blir något högre och kraftigare

Skulle tro att det är några blåa barrväxter på bilderna också här finns ett flertal Blåenar som är torktåliga

Lycka till!
Christer i Falköping
CITAT (Ingrid Zon3 @ 11-06-2008, 22:30) *
Edit: "Kloten" till höger VÄNSTER skulle kunna vara buxbom, tror jag, och det fungerar också i zon 3. (Hur lär man sig skilja spontant på höger och vänster???)

Vi som spontant inte kan skilja på höger och vänster, jag tillhör dem, lider av en form av ordblindhet. Det berättade de på radio för någon månad sedan. Jag har ett litet ärr på högerarmen som jag alltid känner efter när jag skall berätta åt vilket håll någon skall :-)
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon