zingoala
Jag har försökt få tag på fågelbär, den vildväxande
sorten med mörka söta bär.
Första försöket gick via en plantskola men istället för ett 1,5 m träd fick jag
ett 3 meters missfoster crazy.gif nästan kvistlöst och med avbruten topp.
Det var troligen dött innan det kom i backen.
Andra försöket gick genom Tradera men då var plantan bara 25 cm
med väldigt lite rötter. Det gick inte det heller.. -cry-.gif

Jag har planterat 30-40 cm krikonplantor och det har funkat,
så det borde gå att plantera en livsduglig planta i hanterbar storlek.
Men det måsta vara den med söta rödsvarta bär och ingen förädlad sort.

Finns det någon som vet var jag kan få tag på en vettig planta som klarar
postens ganska generösa regler för brev/rulle??

Måttguide för brev
Vikt: max 2 kg.
Längd: minst 14 cm och max 60 cm
Bredd: minst 9 cm
Längd + bredd + tjocklek får tillsammans vara max 90 cm.

Måttguide för brev i rulle
Längd: minst 10 cm och max 90 cm
Längd + dubbla diametern får tillsammans vara max 104 cm och minst 17 cm.

Skrymmande mått för brev
Avgift tillkommer om brevet är:
bredare än 25 cm
tjockare än 3 cm.

KURT
Nej,

men försök få tag i frön och sätt i stället, då kan du plantera flera i stället.
Sommartorparn
Det verkar som om inte alla frösådda körsbärsträd ger goda bär. Jag har ett frösått träd som efter många års omvårdnad ger bär som varken är svarta eller söta utan ljusröda och smaklösa.

Om man köper ett prunus avium (finns som E-planta) kan man då vara säker på att det blir goda bär?
KURT
CITAT (Sommartorparn @ 12-06-2008, 09:22) *
Det verkar som om inte alla frösådda körsbärsträd ger goda bär. Jag har ett frösått träd som efter många års omvårdnad ger bär som varken är svarta eller söta utan ljusröda och smaklösa.

Om man köper ett prunus avium (finns som E-planta) kan man då vara säker på att det blir goda bär?

Vad jag förstår är även E-plantorna fröförökade?

http://www.eplanta.com/Prunus_avium_E__fagelbar.asp
zingoala
Det enklaste och säkraste brukar vara att ta ett rotskott av ett träd som man vet hur bären är på.
Att köpa via plantskola kan gå bra om de verkligen vet vad de säljer.
E-plantor kan höra till övriga "förädlade sorter" och har ofta ljusa, annorlunda-
eller som endel vill kalla det -bättre (matigare) bär.
Vad jag förstår så växer dessa träd vilda i V/Ö Götaland, mycket runt Billingen och Kinnekulle.
Ophelia
Jag tycker de där dyker upp både här och där som frösådda plantor. Mina föräldrar och deras granne har ett mindre träd frösått i deras häck av just fågelbär. Kommunen har satt ett gäng sådana träd lite här och där som blommar vackert på våren.
Huggorm
Lustigt att Billingen och Kinnekulle nämndes. Jag vandrade runt på ett mindre berg strax utanför Skövde för något år sedan, och såg fågelbärsträd utspridda överallt mellan tallarna. Det var dussintals av dom, utspridda över området. Var och varannan buske var fågelbär. Till slut hittade jag moderträdet också. Så nog frösprider dom sig!
Sommartorparn
Räknas alla frösådda körsbär som fågelbär (prunus avium)?
Ger alla fågelbärsträd söta goda bär?
Huggorm
Det finns även surkörsbär (Prunus cerasus) vilt i Sverige samt andra sorters importerade körsbär. Fågelbär är, vad jag förstår, den icke förädlade typen av Prunus Avium, och ger alltid hyfsat goda bär. Men även de förädlade sorterna av Prunus Avium kan väll fröså sig antar jag, även om resultaten antagligen kan variera.
KURT
Det finns många andra soters körsbär som kan frösås, t ex skuggmoreller (surkörsbär). En nackdel med alla vildformer av sötkörsbär är att de blir tämligen storvuxna.
zingoala
De fågelbär jag ätit har varit väldigt söta och goda och som påpekat växer de
på ett väldigt stort träd. På den tomten växer fler träd som påstås vara sötbär
och avkommor till det stora trädet men de bären är inte söta eller mörka
och träden är mycket mindre vilket får mig att tro
att det även odlats andra sorter där längre tillbaks.

Sorterna kan också korsa sig med varandra. Bra beskrivet i artikeln via länken-
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/rosa/prunu/prunavi.html

Tyvär kan jag inte ta rotskott av det stora trädet där
eftersom gräsmattan måste klippas långt innan det hunnit komma upp några.

Hur lång tid kan det ta att sätta kärnor tills man får en vettig planta?
Är det då som med andra växter att man inte vet om det får samma
egenskaper som moderplantan?
Det var därför jag menade att det skulle vara säkrare att
ta rotskott av ett träd man känner till frukten på??
KURT
Frösådda exemplar kommer ju inte bli exakt likadana som moderplantan. Men det är inte som med t ex äpple att frukten inte kommer att smaka bra. Så normalt går det utmärkt att fröså både fågelbär och t ex skuggmoreller, jag tror att det tillhör undantagen att man får frukt som inte smakar lika bra som moderplantan. Fast eftersom fågelbär blir å storväxt tr det ju ändå ett tag innan man får frukt, det går fortare med t ex skuggmoreller.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon