Thé
Jag ska anlägga en rabatt som ska gå i gult och orange, kanske med lite lila. Det som är uttänkt är vilka rosor som ska stå i den, men det blir ju tomt och kalt utan en massa vackra perenner som matchar.

Hittills har jag bara hittat kinesisk smörboll och nejlikrot, men det måste väl finnas en massa andra? Någon som har några favoriter?
Anki V
Favoriten bland "gulingar" är hos mig gulltöreln. Jättevacker på försommaren och fina höstfärger.

[attachment=19580:gulltörel__Large_.jpg]

Solbrud, vallmo och Kniphofia är orange.

/Anki
ingrids
Stäppsalvia och kantnepeta är lila favoriter, orange och gult får gärna var dagliljor och tulpaner innan dess.
Ingrid Zon3
Spännande förval! Själv är jag rädd att jag skulle fega ur och plocka i vitt också men jag tror att det kommer att bli vackert.

Sibirisk vallmo har jag i gul-orange färgskala, riktigt trevlig!
Geranium finns ju många trevliga blå som gör sig bra mot rosor. Campanula likaså.
Riddarsporre, blågull, osv.
Jag försöker komma på någon gul marktäckare, praktstenört eller gulblommande sedum kanske.

Vårblommande lökväxter tycker jag att man behöver också, men det är väl lättare att få till oavsett färgskala.
embees
CITAT (holyanna @ 12-06-2008, 08:25) *
Jag ska anlägga en rabatt som ska gå i gult och orange, kanske med lite lila. Det som är uttänkt är vilka rosor som ska stå i den, men det blir ju tomt och kalt utan en massa vackra perenner som matchar.

Hittills har jag bara hittat kinesisk smörboll och nejlikrot, men det måste väl finnas en massa andra? Någon som har några favoriter?

En av de vackraste kombinationerna är gul lilja och blålila näva.
Bee
Kantnepeta föreslogs. Jag satte sådana förra året men tyckte dom blev väldigt risiga framåt juli-aug. Nu vet jag att jag skulle ha klippt ner dom efter första blomningen men jag tycker nog att kan man ha lavendel är det att föredra. "Hidcote Blue" har en intensiv färg.
Stäppsalvia blir också intensivt blålila, både "Mainacht" och "Ostfriesland" borde göra sig mot gult och orange.
Blanda gärna ner lite vitt och varför inte mörkröd Alunrot?
Thé
Åh, vilka förslag, den här rabatten kommer att bli superfin! smile.gif Tack allihopa!
eugenia
Om du gillar brandliljor så kan jag dela med mig. Jag har en liknande rabatt på gång. I den finns dessutom klotlök, bolltistel, grekvädd (vinröd) mm.
Thé
Jag älskar liljor! Men jag avskyr liljebaggar... Så jag har inte bestämt om jag ska släppa in några liljor i min trädgård än... fånigt, jag vet...
ingrids
Inte alls fånigt - vacklar kring liljor av precis samma andledning. Jag "passade" en trädgård med liljebaggar och kom på mig själv med att bli alldeles hatisk mot dem blush.gif
Thé
Skönt att höra att man inte är ensam! whistling.gif
Krolliljan
DAGLILJOR. wub.gif Mina daglijor har aldrig blivit attackerad av ngn liljebagge

Frans hals

Nefertiti

Och strålrudbeckia

Och Dagöga

blush.gif Ja jag gillar gult
Heda
Gula: Strålrudbeckian är ju underbar (men sprider sig gärna)! Tidigare kanske enkel gul daglilja (den gammeldags), på våren/försommaren Vårkrage (Gemsrot) underbar, som en lycklig vårsol!! Blekgula röllekan 'Credo' är fantastisk även mot lila och blått!

Orangea: Orientalisk vallmo Självklart!! Har sett en orange/aprikos sort med "gräddiga kanter", vet dock ej vad den heter. Nu finns det ju orangea Echinacea oxå, så det måste du ju ha till sensommaren! Prova med några eldiga brandliljor...kanske finns det inte så mkt liljebaggar där du bor...jag har nästan inga...
Jag har iris som är vinröd med gul "luva" vet inte sortnamnet men jag tror de skulle passa...

Lila: Själv är jag helt galen i lila!! blush.gif Det finns ju alla nyanser från skirt och romantiskt prinsesslila i Skuggviolrutan till kraftfullt strålande i Stäppsalviorna. Det finns lila Aklejor och lila Höstaster och lila Praktbinka och lila Iris. Det finns ju någon lila för varje vecka under sommarhalvåret! Från Krokus till Höstaster....

Självklart måste du ha någon Alunrot också som "bladkontrast" jag har en alldels underbar mörkröd med silvriga ådror som heter 'Ametys myst'....

Lycka till och hoppas att vi kan få se en bild när härligheten står klar!!! smile.gif
Christer i Falköping
Min stora favorit är stor slokhatt, Ratibida pinnata. Tyvärr väldigt svår att få tag i. Tror jag var en av de få som sålde den i sverige faktiskt. Bild från google här: http://images.google.com/images?q=Ratibida...sa=N&tab=wi
Maximilians solros är också trevlig: http://images.google.com/images?q=Helianth...sa=N&tab=wi
Lila sedan tycker jag att Praktbetonican är fin: http://images.google.com/imgres?imgurl=htt...I7RNWE%26sa%3DN

Har alla i min trädgård och gillar dem skarpt!
Christer.
Ophelia
Jag är väldigt förtjust i stenört (Alyssum) som blommar soligt på våren med en härlig gul färg. I liknande härliga gula nyans har du gullris (Solidago) "Citronella". Sedan är jag mycket förtjust i stäppsalvia och kantnepeta som finns i lite olika lila nyanser. Du har ju även lavendel.

.
Lottas
Min gula favorit är guldaklejan
[attachment=19632:guldakle...IMG_0088.JPG]
Juli S
Min lila favorit är perenn malva:
[attachment=19719:DSC02210.JPG]
Orange favvis är smörboll:
[attachment=19720:DSC01953.JPG]
och gul... väl, du har fått massa gula förslag! rolleyes.gif
Lady Hamilton
Jag har Lila Irisar över kompiskram.gif om du är intresserad........
[attachment=19737:DSCN0407_kopiera.jpg] [attachment=19738:DSCN0408_kopiera.jpg]

[attachment=19739:DSCN0410_kopiera.jpg]
Irene_L
Här kommer några fler förslag

[attachment=19751:kokardblomster_3.JPG]
Kokardblomster

solbrud gul.JPG

höstöga.JPG Höstöga<br />Coreopsis vert. Grandiflora<br />

gul solbrud.JPG Helenium hyb. Pumilum Magnificu<br />Gul Solbrud, blommar juli-september

skogstroll
jag blir glad av solbrud, solros och rudbeckia smile.gif

[attachment=19744:solbrud2.JPG]
[attachment=19745:Bild_014.JPG]
[attachment=19747:PB020010.JPG]
[attachment=19750:strålrud...a_070720.jpg]
Mollis
Jag har nog visat den en gång förut men den är min vårfavorit, blommar som en tok och är som en stor sol( mer än 1 meter runt om) ...gulltörel är det.
Nika
[attachment=19754:images.jpg] Som kantväxt är Lysemachia fantastiskt tacksam. Blommar halva sommaren.
Thé
Tack alla, hoppas att många kan ha nytta av den här tråden!

Jag har nu beställt fröer från Impecta (som dessutom har rabatt just nu), bland annat guldakleja, solbrud, kokardblomster och guldlin, som jag ska så i backar utomhus så att jag kan få fin blomsterfägring nästa år. Beställde även campanula pyramidalis, hoppas den blir fin smile.gif

Kommer att komplettera med bland annat dagliljor, iris och rosor. Lady Hamilton: tack för erbjudandet, dina irisar är jättefina! Men det kliar i fingrarna att beställa alla möjliga intressanta sorter från Iris Cayeux... smile.gif
nina L
CITAT (Nika @ 15-06-2008, 15:37) *
[attachment=19754:images.jpg] Som kantväxt är Lysemachia fantastiskt tacksam. Blommar halva sommaren.

blir inte den ett riktigt ogräs? och svår att få bort när den sprider sig hejvilt?
Fågelvägen
Var det redan någon som nämnde gul solvända, Helianthemum?
Irene_L
CITAT (nina L @ 18-06-2008, 14:15) *
blir inte den ett riktigt ogräs? och svår att få bort när den sprider sig hejvilt?

Hos mig är den som ett ogräs. Jag skulle inte plantera in den i trädgården thumbdown.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon