Tja, det gör ingen skillnad egentligen så vitt jag kommer ihåg. Kan inte påminna mig att Fredriksdal har Austinrosor, men det kan ju förstås också bero på att jag inte är nämnvärt intresserad av dem. Förra året hade hela den gamla delen av rosariet grävts upp. Det fanns inte en planta att titta på. Man fick hålla sig till den nyare delen, men det var intressant där också nu. Det fanns massor av riktiga = gammaldags rosor

där också. Till i år kommer den gamla delen att vara återplanterad, men storlek och ev blomning på det återplanterade materialet återstår att se.
Vad gäller kartan så behöver du inte bry dig. Du siktar bara på samma parkering, dvs följ skyltarna till Fredriksdal. Flora Linnea ligger vid parkeringen, (det går inte att missa), rosariet ligger en liten bit in från parkeringen. Är du intresserad av Austinrosor så är det Flora Linnea du ska till. De är typ generalagent/ambassadör för Austinrosor i Sverige. De ska kunna svara på dina frågor, om inte - gå någon annanstans.
Om du ändå är i Helsingborg, passa på att svänga förbi Cedergrens på Råå. Jag är inte säker på om han har Austinrosor, men han har nog i stort sett allt annat, och han vet det mesta som är värt att veta om rosor (och Clematis).
/Stefan