Thé
Mina tankar på en buskroshäck mot grannen (på andra sidan än i förra frågan där jag undrade om vi skulle hamna på baksidan av häcken) har fått mig att misstänka att jag måste åka till Flora Linnea och se hur uppvuxna rosor ser ut.

Är det någon som vet om de har många uppvuxna Austinrosor, exempelvis? Jag har en känsla av att buskrosorna från Austin blir lite glesa, men måste se själv i verkligheten. Snarare än en häck blir det nog i och för sig en lång, underbar rosenrabatt, men man vill ju gärna skärma av en del i alla fall....
Stiffe
Vet inte om deras visningsträdgård är samma som "framsidan" vid affären, men om den är det så kan jag inte påminna mig ha sett någon planterad Austinros där. Du skulle kanske försöka med Bosjökloster. De satsar på engelska rosor i sitt rosarium har jag hört. Dock har de ett kärvare klimat (typ zon 3) så det är visst inte alldeles smärtfritt, och därför är kanske inte deras rosor helt representativa i utseendet.
/S
Thé
Vid närmare eftertanke menar jag kanske Fredriksdals rosarium, ligger inte det i närheten av Flora Linnea? Får kanske kolla lite bättre innan jag sätter mig i bilen...

Hmm, de verkar mest ha gammaldags rosor, vilket förstås är helt underbart. Men inte vad jag letade efter.
Stiffe
Tja, det gör ingen skillnad egentligen så vitt jag kommer ihåg. Kan inte påminna mig att Fredriksdal har Austinrosor, men det kan ju förstås också bero på att jag inte är nämnvärt intresserad av dem. Förra året hade hela den gamla delen av rosariet grävts upp. Det fanns inte en planta att titta på. Man fick hålla sig till den nyare delen, men det var intressant där också nu. Det fanns massor av riktiga = gammaldags rosor yahoo.gif där också. Till i år kommer den gamla delen att vara återplanterad, men storlek och ev blomning på det återplanterade materialet återstår att se.

Vad gäller kartan så behöver du inte bry dig. Du siktar bara på samma parkering, dvs följ skyltarna till Fredriksdal. Flora Linnea ligger vid parkeringen, (det går inte att missa), rosariet ligger en liten bit in från parkeringen. Är du intresserad av Austinrosor så är det Flora Linnea du ska till. De är typ generalagent/ambassadör för Austinrosor i Sverige. De ska kunna svara på dina frågor, om inte - gå någon annanstans.

Om du ändå är i Helsingborg, passa på att svänga förbi Cedergrens på Råå. Jag är inte säker på om han har Austinrosor, men han har nog i stort sett allt annat, och han vet det mesta som är värt att veta om rosor (och Clematis).
/Stefan
embees
CITAT (Stiffe @ 15-06-2008, 21:35) *
Vet inte om deras visningsträdgård är samma som "framsidan" vid affären, men om den är det så kan jag inte påminna mig ha sett någon planterad Austinros där. Du skulle kanske försöka med Bosjökloster. De satsar på engelska rosor i sitt rosarium har jag hört. Dock har de ett kärvare klimat (typ zon 3) så det är visst inte alldeles smärtfritt, och därför är kanske inte deras rosor helt representativa i utseendet.
/S

Har Bosjökloster verkligen zon 3?
Stiffe
Tja, jag kan inte svära på det men jag har bott någon halvmil bort från Bosjökloster (söder om västra Ringsjön) och vi hade zon 3, (visserligen något högre och blåsigare). Dessutom har jag hört från mycket välunderrättade källor att många engelska rosor har dött för dem. Så jag tror på ett relativt kärvt klimat trots allt.
/S
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon