magnuspihl
Hej!

Vi har gjort om hela tomten, förutom framsidan som nu står på tur. Den känns väldigt svårplanerad, eftersom det är nivåskillnader som inte bara går att jämna ut hur som helst, men inte heller göra något bra av, åtminstone inte i form av en trappa.

Vi önskar göra en liten cykelbod, alternativt enbart tak över cyklarna, ett tak över grovingången och en snygg trappa till denna. Gästingången är på sidan av huset som vi är nöjda med, men ingången dit via trappan vid brevlådan är hemsk och felplacerad (troligtvis ingång till ett tidigare hus) och alldeles för långt in på tomten. Muren måste bytas ut och uppfarten får nog bli marksten istället för asfalt. Gången mellan elskåpet och grovingången är ca 1,5m bred. Gräsplätten ska vi inte använda, utan vi tar nog bort allt gräs och gör en riktigt, riktigt fin plantering där.

Det finns ett litet (15cm) högt steg vid elskåpet också som vi gärna vill ha bort.

Det är inte lätt det här. De flesta hus har ordentliga nivåskillnader eller inga alls. Då är det lättare. Har ni några tips? Frågan gäller inte vilka växter som ska planteras, utan istället hur framsidan ska grovplaneras. Bifogar två bilden (ber om ursäkt för perspektivmissen vid panoramafotograferingen). Den ena har jag lekt med i MsPaint.

Ingrid Zon3
Bara en kommentar: Varför ska ni byta ut den gamla vackra muren mot en av "betongbumlingar"? (Ja, nu pratar vi smak!:)) Jag skulle återanvända de gamla stenarna.
magnuspihl
Den är fult knäckt, "flyter" (nya murstenar fäster i varandra) och det går inte att göra runda snygga svängar med knäckstenen. Till den nya trappan vill vi inte ha 90 grader vinklar från muren. Runda hörn är mycket mer "välkomnande". Vill du ha knäckstenen så kommer de hamna under "bortskänkes" på blocket sen när vi ska sätta igång.
Ingrid Zon3
Beror på vart i landet den finns, om det är i Stockholmstrakten är jag intresserad. PM:a gärna mig om du inte vill ha ut infon här.
ingrids
Hur skulle det funka med ett stort platt tak över hela entre och cykelplatsen, och en rejält stor trapp som liksom delar hela ytan i entre och cykelparkering? Taket över dörren verkar inte hamna rakt under nocken och det kan komma att ge gaveln en sned image. Fortsätt det platta taket med en pergola till vänster så får du en linje över hela gaveln i samma höjd som gör att det ser mer rakt ut.
Fågelvägen
En fin utmaning ni har framför er! Planteringarna är troligen den lätta och roliga delen. Här är några funderingar som kanske rör om lite lagom i planerna.

Det blir rätt rörigt om ni bygger ett tak för cykelparkering som du tänkt dig. Visuellt kommer huset att bli överlastat av intryck på högra sidan och nästan tomt till vänster. Finns det inget annat ställe för ett enkelt cykeltak? Måste den blå bilen stå just där?
Jag tycker ingrids är på rätt spår när hon funderar över de olika takvinklarna. Hennes tanke på ett gemensamt tak för cyklar och groventré kunde vara en fungerande lösning. I så fall föreslår jag att det taket byggs symmetriskt med det nuvarande garagetaket och får en ås ungefär till höger om övre våningens fönster.

När det gäller planteringar och vägar blir man lätt låst av arrangemangen i nuläget. Om ni "tänker bort" de två gröna ytorna - längst till vänster och i mitten av bilden - var skulle ni gå då? (Jag försöker utgå från ergonomin, sådär som när man planerar ett kök.) Var går ni själva oftast ut och in? Vill ni ha en finentré? Vill ni kanske trolla bort intrycket av den tomma väggen till vänster om grovingången?
Kan de 2 planteringsytorna slås ihop så ni får plats för välkomnande små träd och blommande buskar längst till vänster? Kan den nya, mera sluttande trappan som du ritat in i så fall flyttas längre till höger, gå på snedden mot den vänstra dörren, eller slopas helt? Hur som helst, lycka till! Huset ser trevligt ut och ropar efter en välkomnande framsida.
magnuspihl
Hej och tack för alla era svar.

Den töntiga lilla trappan bredvid brevlådan måste antingen flyttas lite (den är helt felplacerad, eller kvar från ett tidigare hus) eller fyllas igen så den försvinner. Jag börjar mer och mer gå emot att fylla igen den. En gemensam plantering blir då möjlig.

Cykelboden funderar jag på att flytta till höger om gararget där blåa bilen står. Bilen är svärföräldrarnas som hälsade på så gäster får stå på uppfarten eller gatan. Så då kanske man ska göra en farstukvist vid denna grovingång istället med ett litet utrymme för soptunnan.

På vänstra sidan om dörren på framsidan kanske man kan göra en lång (men inte så bred) rabatt av mursten som man har lite höga växter i, så att husväggen inte ser så tom ut.

Vi går in på kortsidan (framsidan). Gäster går in via "finentrén" som är på långsidan som syns på bilden. Men en snygg gång dit behövs. Och det töntiga lilla steget (ca 15cm) vid elskåpet bara måste bort. Men vad gör jag med nivåskillnaderna?

Mer tips!! Snälla! :-)

ingrids
Om du inte behöver trappan håller jag med om att att det kan bli snyggare utan. Du kan du göra två nivåer - en i höjd med muren du skissat och en nivå till närmast huset och en mur (eller kanske slipers-kant) som gör att gången längs med huset kommer ett trappsteg upp. Då försvinner också trappsteget till elskåpet eftersom det hamnar i "marknivån". Den nivån går sedan in i altanen så att du får en upphöjd rabatt antingen framför eller runt hela hörnet på altanen. En sådan rabatt, som inte behöver vara fyll med blommor utan kan innehålla en häck, skulle även göra att altanen ser mindre balkonglikande ut och kommer närmare trädgården (enligt de trädgårdsskribenter jag läser, tror Ulla Molin har en snygg och känd lösning med en häck).
Där du har trappan i dag kan du lägga klistenar eller så ifall någon vill kunna gena utan att bli jordig.
magnuspihl
Hej!

Jag har nu hittat lite inspiration från St:Eriks katalogen. Jag tänkte göra rätt exakt som bilderna, fast lite mer växter. Den planerade cykelboden får bli någon annanstans. En mini-bod får skymma den fula soptunnan. En terassering (2 murstenar á 138mm) vid grusplanteringem behövs, eftersom nivåskillnaden är 105cm mellan nedersta trappan vid entren och trottoaren. Även ett 138mm steg mellan elskåpet och entrendörren. Samt ett schysst spetsigt tak över dörren. Till höger om garage ett cykelställ och en 1,5m bred plantering längs staketet på högersidan.

Vad tror ni?

[attachment=20517:entre.jpg]
[attachment=20518:trappa.jpg]
Lena i Torslanda
Du har fått massor av bra synpunkter och jag vill bara ge ytterligare en liten kommentar. Jag upplever det som att den ingång som ni själva använder får för stort fokus och att den kommer att upplevas som husets entré av alla som kommer. Jag skulle försöka lägga mer omsorg på att leda blickarna mot det som du kallar för finentrén för det verkar ju som att det är där du vill ta emot dina gäster och besökare.
henriks
CITAT (Lena i Torslanda @ 02-07-2008, 08:48) *
Du har fått massor av bra synpunkter och jag vill bara ge ytterligare en liten kommentar. Jag upplever det som att den ingång som ni själva använder får för stort fokus och att den kommer att upplevas som husets entré av alla som kommer. Jag skulle försöka lägga mer omsorg på att leda blickarna mot det som du kallar för finentrén för det verkar ju som att det är där du vill ta emot dina gäster och besökare.

Håller iofs med om att det kommer att bli så, MEN: Hur många gånger används "finentren" och hur många gånger använder ni själva er vanliga ingång?

Har ni hus och trädgård för gästernas skull eller för egen del?

Kör på - jag tycker visst att ni kan lägga krutet på ER ingång, ni får väl snittsla vägen om nödvändigt för att folk går "fel" när ni har gäster.

magnuspihl
Tack för alla tips! Innan knackade nästan alla på fel dörr, eftersom den andra dörren inte syns från vägen. Då satte vi upp en liten diskret skylt och då ringer 99% på rätt dörr. Även fast det är en groventré, så vill man ju att det ska se snyggt ut från gatan.
magnuspihl
Vi har nu haft en trädgårdsarkitekt här. Vad tror ni om detta förslag han gjorde?

Kommentarer:
TR8 ska bort, kom med av misstag
Under cyklarna är en blomlåda av mursten.
Marksten är gråmix med struktur (Bendes Troja Antik)
Mursten är gråmix av Benders labyrint.
Terraseringaen är också av samma mursten.

[attachment=22163:framsideskarta2.JPG]
ingrids
Tror det kan bli snyggt med så mjuka övergångar, nivåskillnaderna blir inte lika skarpa. Om planen är vitt och svart grus i "saltochpeppar" blandning har jag sett det lite var stans i stan och det har inte varit snyggt någon stans. Om det ska vara vitt grus på en nivå och svart på en annan kan det bli ballt men risk finns att det blandas och blir mindre snyggt. Är själv en varm anhängare av "vanligt" grus, gråa eller gråröda nyanser beroende på varifrån i landet det kommer. Ungar och hundar kan röra runt i det utan att effekten förstörs och blandar man finare och grövre dimensioner kan det bli koola öar av olika grovlek. (Själv använder jag otvättat dräneringsgrus, billigast möjliga och riktig snyggt när småsanden väl regnat ner i mellanrummen.)
Baserat på nyligen fådd egen erfarenhet skulle jag knixa den vågiga rabatten så att det var en insväng bakom cyklarna så att man har rejäl svängradie om det blir tätt med hojar. Kanske en utsväng närmast trottoaren i stället för en mer intim, smalare, ingång?
Ingrid Zon3
Jag tror också att det skulle bli jättesnyggt.

MEN hur det funkar med att få cyklarna ställda på rätt plats beror väl lite på vilken ålder det är på dem som använder dem. Om det är barn skulle jag misstänka att cyklarna ofta blir liggande i en driva på uppfarten. Med en massa tjafs om det som följd.

Håller med ingrids om färg på grus.
Heda
Håller med ingrids om både planteringen längs staketet och gruset. Alla miljöer jag har sett med vitt/svart grus har kännts så tillgjorda och "hårda". Tycker också att det är finare med natursten. Däremot kan det vara fint med lite större stenar ist för grus, men dock natursten dvs "vanlig" granit.

//Heda
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon