Myrilla
12-06-2008, 08:57
Hej,
Vi har nu kompletterat våran syrénhäck med barrotingar.
Vi planterade dem i maj och eftersom det har varit torka har vi lagt droppslang längs raden och vattnar kontinuerligt.
Men jag undrar om jag behöver beskära dem?? De ser ju lite "pinniga" ut.....
Mvh Anna
Jättefin utveckling på barrotad liten syrén! Särskilt emd tanke på torkan som varit och på det til synes soliga läget.
Absolut ingen beskärning i år, knappast nästa år heller skulle jag göra. De behöver sina blad och får grenar för att kunna etabera det viktigaste - rötter och ett förgrenat rotsystem som gör att de klarar sig själva så småningom.
Om de senare under säsongen pinnar upp med raka, böjliga grenar är det bara ett gott tecken. Då börjar rötterna kunna ge mer än bara till knoppsprickning. Efter ett par, tre säsonger på växtplatsen brukar man kunna se om plantorna själva kan utveckla sidogrenar, om det planteringssätt med enkel rad kommer att räcka för att skapa den täthet ni vill, om plantorna är förberedda för en beskärning (som görs tidigt på våren för att stimulera tillväxt).
Viktigast är att göra det ni gör - vattna - och att så småningom också hålla gräset borta från rötterna.
Vill man ha täthet snabbt på en syrénhäck kan man utöka elelr från början plantera två rader;
x..............x...........x............x
........x............x.............x
i zigzag så här.
Myrilla
23-06-2008, 08:34
Hej Cilla,
Och stort tack för svar!
Då låter vi häcken vara och vattnar på ordentligt.
Med dina goda råd i en fråga från förra året har den tidigare planterade syrén häcken tagit ordentlig fart
Inte är syrén långsamväxande inte. Vi fick en meters tillväxt förra året och hoppas på god tillväxt även i år. Har satsat en slant på bra droppslangar runt om och det är värt vartenda öre!
Må så gott!
Mvh Anna