*Humlan*
12-06-2008, 08:59
Hjälp mig att reda ut begreppen! Visst är det så att Hybrida och Rosa Helenae inte är samma ros, eller har jag helt fel? Jag köpte en ros under namnet Rosa Helenae och den slog ut sina första blommor idag och den ser ut så här;
[attachment=19581:IMG_5616.jpg]
Om jag förstått det rätt så har Rosa Helenae vita och enkla blommor? När jag läser beskriving om Hybrida i boken "Rosor för förnuft och känsla" så stämmer den mer in på beskrivningen för Hybrida. "Varmgula knoppar som slår ut i halvfyllda till fyllda, något skålformade små blommor som sitter i stora klasar. Blomfärgen är först gul-aprikos men bleknar sen till elfenbensfärgad." Enligt boken har artrosen Rosa Helenae små enkla blommor. Är det i så fall en Hybrida jag har så dom har märkt den fel?
Sommartorparn
12-06-2008, 09:12
Det verkar som att det är en 'hybrida' du fått tag på. Tveksamt om man kan hävda felmärkning. Rosens fullständiga namn är ju Rosa Helenae 'hybrida'. Så helt fel är det ju inte.......
Vad jag vet är det inte många som har den oförädlade arten av Rosa Helenae i sitt sortiment. Men dom rosförsäljarn bör å andra sidan vara noga med namnlapparna. Var har du köpt den?
*Humlan*
12-06-2008, 09:22
För min del spelar det ingen roll att den är felmärkt eller ej, jag tycker Hybrida är lika vacker, passar mig och rabatten nästan ännu bättre än artrosen.
Jag har köpt den på en plantskola här i Helsingborg, dom brukar vara noga med märkningen och säljer alltid fina rosor så jaghänger ingen för det här. Men för min egen skull måste jag bara veta! Då var det som jag trodde, en Hybrida alltså! Tack!
Christina i Taxinge~
12-06-2008, 09:27
Skulle tro att din ros slarvigt blivit benämnd endast R. helenae som alltså är en art.
Den ros som oftast säljs i plantskolor är R. helenae 'Hybrida', precis som Sommartorparn skriver.
'Hybrida' är en sort framtagen från arten (eller hur jag ska säga...) och det finns fler,
t ex R. helenae 'Lykkefund' och R. helenae 'Starkodder'.
Sommartorparn
12-06-2008, 09:35
Hybridan är en jättefin ros, så den ska du inte vara ledsen för.
Flora Linnea i Helsingborg säljer arten, så har du köpt den hos dom så kan du klaga på slarvig märkning.
Så här presenterar dom Rosa Helenae på sin hemsida (finns bild också men den lyckades jag inte få med):
ROSA HELENAE (ARTEN)
(Vildros. Upptäckt av Edward Wilson i Kina 1907).
De flesta rosor som säljs under detta namn är egentligen hybrider. Vi har hittat själva arten via kontakter med den botaniska trädgården i Mainau, Tyskland. R. helanae har små, enkla vita blommor i stora klasar med intensiv doft. Denna ros är en mycket stark klättrare, en egenskap som har gått i arv till dess hybrider. Uppkallad efter botanisten och upptäckresande Wilsons hustru, Helen. Storlek: 7x6m. Zon V.
*Humlan*
12-06-2008, 09:47
Nej, jag har inte köpt den på Flora Linnea, utan på Rosenqvist. Dom är väldigt kunniga om rosor och som sagt säljer dom alltid fina rosor. Så jag bryr mig inte om det. Som sagt var det mest för min egna skull jag ville veta. Hur skulle det se ut om jag skrev fel i bloggen och pratade om fel ros till mina nära och kära?!
noranettan
12-06-2008, 20:07
Namnsorterna ´Hybrida´, ´Lykkefund´, ´Starkodder´mfl tillhör alla gruppen honungsrosor eller R.helenae. Själva arten är enkel, men det är även namnsorten ´Aksel Olsen´. Jag älskar alla honungsrosor, de är ljuvliga.
Helenavborg
13-06-2008, 21:36
Jag har också helenae-hybriderna Patricia Macoun (från Kanada) och Pink Helenae som jag köpt från Tyskland. Planterade den i fjol och nu har den knoppar. Det ska bli spännande att se blommorna som ju måste vara rosa. Här ett foto på Patricia Macoun.
[attachment=19678:Patricia...coun.djå.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.