tnstaafm
12-06-2008, 09:30
Hej alla entusiaster!
Efter grävning runt grund står jag till min förvåning här med en framsida bestående av sluttande kalt berg mellan hus och mur mot gata. Inte vad jag hade tänkt men ett potentiellt roligt utgångsläge.
Mitt problem är att sluttningen i princip består av en enda häll. Den är inte brant överallt, har varierande lutning. Det finns inte mycket fickor, kanter, varianter att leka med. Jag vill inte terassera in hela hällen utan tänker låta den vara i dagen här och där.
Så, min tanke nu är att göra mindre stödmurar för att skapa fickor.
Om jag bygger dessa fickor med något slags sten, hur förankrar jag det mot berget?
Om jag gör det med torvblock eller slipers, tror ni det skulle gå att borra ner armeringsjärn i berget som jag sedan helt enkelt fäster blocken/stockarna på?
Några andra roliga idéer?
mvh
maria
ingrids
12-06-2008, 15:08
Visst finns det stenklister som har blivit poppis att använda istället för murbruk? Borde funka för ditt projekt tänker jag eftersom det inte blir så fantastiskt stor belastning på fickorna. Vet inte vilka krav som ställs på ytorna som ska limmas samman, men det borde stå på tuben
Fågelvägen
12-06-2008, 18:55
Utan en bild av berget är det lite svårt att komma med idéer. Väderstrecket är förstås viktigt för växtvalet, men det är en senare fråga.
Ett sätt kunde eventuellt vara att börja nertill med en sluttande terrass, ungefär som en gångstig - eller kanske en bred perenn- och buskrabatt med trampstenar - som liksom på snedden leder upp till husets nivå. Plus att ni låter de små fickor och skrymslen som finns grönska med sådana växter som trivs med riktigt jämmerliga förhållanden. Fint att ni låter berget synas, det ger trädgården personlighet!
tnstaafm
13-06-2008, 07:48
Tack för svar!
Jag ska kolla det där med klistret.
Maken tror att det går att mura en bas och bygga mur av småstenar( och torv!). Jag har beställt hit en trädgårdsdesigner till på tisdag som ska få ha en åsikt om vad som är möjligt och vad som inte är möjligt.
Läget är att rent, skyddat österläge. Det ska bli såååå kul att göra något av detta. I helgen ska jag spola av berget och kommer då att ta bilder för att ha "före"-bild vid senare funderingar. Hmmmm....borde kanske bygga den där hemsidan för att kunna föra bilddagbok.....
Jag återkommer i ärendet, kommer säkert behöva massor av råd :)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.