Full version: tomaterna angripna
millann
såg nyss att under ett blad på tomatplantan var det fullproppat med ägg och massa äckliga små saker. Tog ett kort på det, men som vanligt har man för dålig kamera så det gick inte att ta närbild.. Men dom var 1-2mm stora, nästan helt runda, mörka (mest svart o lite brunt), och korta svarta ben. Vad kan det vara??

Nu hittade jag det här på bara ett blad, men är det nån som vet hur snabbt de sprider sig? vågar jag ha kvar tomaterna i växthuset?

-cry-.gif

Sussie F-Flower
Har ingen aning om vad det vara!

Hoppas någon vet fort, så du får snabbt svar och kan åtgärda på en gång...

Förstår... -det är inte roligt om det blir invasion av äckel-päckel när man vill ha goda tomater.
staples
Undrar om det kan vara nykläckta bärfisar... finns i många olika färger... Det går inte att se några detaljer på bilden men jag har för mig att jag hittade en stor klunga förra året som såg ut ungefär så där. Här är en bild som jag hittat på nätet: http://www.myra.nu/SmyraKB-1826.jpg från ursprungssajten: http://www.myra.nu/bildarkivSv.html

Edit: Hittade några av mina egna bilder från förra året. Denna bärfis-unge var dock ej helt nykläckt. När de som väldigt små lägger benen under sig blir de nästan klotrunda.
millann
ja, jag tror nog att det kan vara bärfisar... Såg väldigt likt ut. Tack för det svaret, för det hade jag aldrig gissat!!
Men hur mycket skada kan dom göra på tomater? och allt annat som står i växthuset..??

De jag hittade åkte snabbt ner i toaletten.. ville inte se satyget.. giggle.gif

staples
Visste heller inte vad det var förra året - fick hjälp här på odla.nu. smile.gif
Jag såg bara en kryll förra sommaren som jag flyttade på... (slängde iväg) sedan såg jag faktiskt inte annat än några enstaka vuxna här och där och den där lilla som jag fotade. Så det var nog en enstaka händelse att de var en kryll just där, just då. Jag är ingen expert men jag tror att det finns en hel del annat otyg som kan ställa till det värre med tomaterna än bärfisar - om inte bärfisarna blir väldigt många förstås. Du kanske hinner med att kolla om du ser fler kryllar och ta bort dem efter hand. Så skulle jag göra i alla fall. De äter växtsaft vad jag förstår och gillar bär...
Någon annan som kan bättre och rekommenderar något annat?
Lycka till i alla fall! smile.gif
Bassam
Om de är inte så många, betyder att det är naturligt, bara kan lita efter dem på handen och döda dem.
Lycka till, H:Bassam.
Sussie F-Flower
De jag hittade åkte snabbt ner i toaletten.. ville inte se satyget.. giggle.gif

rotfl.gif Hahaha, lät roligt!!!!!!!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon