Full version: Total novis
Mammut
Hej, jag är ny här!

Jag har en liten radhusplätt med en rabatt och en gräsmatta. En del av rabatten (full av tidigare ägarens blommor) vill jag göra om till trädgårdsland med kryddor och lättodlade grönsaker (som tar pyttelite plats) - kanske 1x1 meter ungefär. Är pallkrage något för mig? Vilka är fördelarna jämfört med att gräva ur rabatten och lägga kantstenar och ny jord?

OM jag ska ha pallkrage, vad måste jag göra för underarbete då? Måste jag ändå gräva ut rabatten och lägga ny jord innan jag lägger dit pallkragen? Räcker det med markduk?

Tacksam för råd!
Malvia

Kan du inte sätta kragen på gräsmattan?

Bottna med tidningar, fyll upp med jord och så kryddor.
Mammut
Nja, det är en väldigt liten plätt, och det finns bara ett tänkbart ställe att odla på om det inte ska bli mitt på gången, och det stället är upptaget av en ganska stor rabatt i vinkel. Så jag tänkte förminska blom-delen - själv är jag mer för ätliga grejer!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon