Full version: spalje eller staket?
Xandra
Har tänkt sätta upp en spalje mellan husgaveln och grannens tomt, dvs fristående, och sen plantera kaprifol och eventuellt vildvin. Tanken är att det ska fungera som insynsskydd. Men nu funderar jag på om det blir tillräckligt stabilt. Är det stor risk att det blåser ner? Eller tyngs ner för mycket av växterna. Är det bättre med staket kanske? Det ska va ca 180 cm högt och 4-5 meter långt med port.
Blir glad för råd o erfarenheter!
ingrids
Det går att bygga mycket stabila spaljeer, eller ha ett plank med spalje den översta metern eller så. Om det är färdigköpta spaljeers stabilitet du oroar dig över så handlar det ganska mycket om vilken kvalitet man köper och hur väl man förankrar stolparna man sätter fast dem i.
Fågelvägen
De flesta av byggvaruhusens färdiga spaljéer ser väldigt klena ut! Jag undrar alltid hur de kan vara hopsatta med häftpistol, det kan väl inte hålla i längden?

Kanske din spaljé skulle bli stabilare om du byggde den L-formad? Då stöds den 4-5 m långa delen av L-ets kortare del. tummenupp.gif
min hemsida (längst ner) finns en spaljé, 180 cm hög, som är väldigt stabil. Stolparna är ca 95x95 mm, deras avstånd är ca 2 m och rutornas virke har dimensionen 25x40 mm.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon