Söttok06
När jag kom ner på min lott häromdagen då det blåste ganska kraftigt hade mitt plommonträd vält. I alla fall låg rotklumpen en bit ovan jord. Lite konstigt tycker jag eftersom jag har stöd till trädet.

I alla fall ser jag att det är fullt med myror i denna jordklump och runt om. Jag planterade om trädet och vattnade ordentligt i jorden.

Är det något annat som jag ska göra? Har myrorna byggt bo där? Trädets blad hade också fullt med bladlöss som jag försökt spola bort med vattenslangen.

Är myror skadliga för trädet?
KURT
Myrorna kan underhålla och förvara bladlöss, både på bladen och mindre vanligt på rötterna. Om det är myror och bladlöss på bladen bör man försöka bekämpa myrorna, eller hindra dem från att komma upp i trädet.

Om du har slagit ned en stolpe som stöd till trädet, så kan det inte välta. När ett träd är nyplanterat är det viktigt att rötterna står helt stilla så att inte rotklumpen står och vaggar i vinden, för då kan inte trädet bila nya sugrötter.
Christer i Falköping
Är det fullt av myror i jordklumpen är det för torrt. Vattna massor nu i värmen och ett tag framöver!
Christer.
Söttok06
Jag har vattnat massor nu sen jag såg trädet "vält". Det verkade lite konstigt att det skulle göra det för jag planterade det förra hösten och det borde ha rotat sig under så lång tid tycker jag.

Dör myrorna om man vattnar planteringen mycket? Eller förstör man myrsamhället.
För jag har sett att det är mycket myror i jorden på sina ställen och det har ju varit torrt. Väldigt torrt.

Ska jag även vattna där jag håller på att gräva upp ogräset? Jag brukar vattna där jag ska gräva för jorden blir lite mjukare. Annars är det som att gräva i betong.
Christer i Falköping
Myrorna flyttar sig till torrare områden om du vattnar rejält. Någon måste ha vällt trädet ditt, det kan inte falla av sig själv om det varit planterat så länge.
Ja, du måste nog vattna om du skall få upp ogräset, annars blir säkert rötterna kvar där nere i jorden.
Christer.
Cilla
Om plommonträdet hade "pixi" som grundstam så är det inte säkert att det kommer att kunna stå av sig själv alls. Om det blåser p+å din lott kan trädet behöva stöd av tre pinnar i triangel. Stödbanden ska sitta lågt mot stammen - under halva stammens höjd från nedre krongrenarna räknat.

Svartmyror har en tendens att bygga i jorden, japp. Och när de gör det kan området bli helt underminerat. Jag har själv ett antal sådana myrrabatter - hur jag än vattnar. Dr myrorna bor bildas små kullar som består av endast fina sandkorn. Inte sällan dör perenner lite här och var för att de inte får vatten.

Där jag själv sandblandat jorden kommer myrorna helst och bygger. Det är ju logiskt, där torkar jorden upp snabbare. Och i krukor bygger de också.

Jag låter myrbona vara där det inte gör något om en och annan grästuva torkar. Att bara vattna bort myrbona där jag inte vill ha dem har inte funkat för mig, hur jag än öst på i krukor och rabatter. Man måste störa boet mer mekaniskt och sedan vattna.

Så med plopmmonträdet hade jag nog grävt upp det eller runt omkring det (pillrigt med fingrar eller liten kratta), spritt myror och ägg runt omkring, lagt i mer organiskt material och plantrerat det igen.
Ezereht
dum fråga kanske, men varför inte myrr? Iofs kanske man inte vill ha det nära plommonträd, men det ska ju försvinna på 3-5 veckor?
Cilla
Detta om "försvinna" i tillverkarnas produktbeskrivningar till slutkund får man ta med en nypa salt. Ingenting försvinner, inte ens en droppe vatten, men det omvandlas. Tyvärr kan företagen närapå aldrig förklara hur deras medel omvandlas, hur de bryts ned. Vissa undantag finns, men den tid som företagen lovar att det hela ska ha brutits ned stämmer inte. Iallafall inte så som vi använder medlen i praktiken (se tidigare inlägg om syrén som visar missbildning trots 4 år sedan användning av Stroller Kombi t ex).

frågar man Bayer om Myrr säger de säkert samma som de just sagt och som rapporterats om här - man ska hålla avstånd till växter och djur som man inte vill ska drabbas, och att man i övrigt får fråga den tekniske produktcefen som sitter i Danmark och som inte svarar på mail.

Men det kan ju också vara så att just Myrr inte påverkar någonting annat än just myror och att det dessutom snabbt bryts ned till helt ofarliga ämnen. Fast att resonera så är verkligen motsatsen till försiktighetsprincipen.

Jag tycker råden kring gifter som dödar och som man inte är expert på bör vara: Använd bara när allting annat provats och inte fungerar och problemet fortfarande är av allvarlig karaktär...
Christer i Falköping
Myrr dödar nog alla steklar. Bror min hade ihjäl ett stort getingbo med det, så jag tror inte det är speciellt harmlöst mot andra insekter heller.
Christer.
Gossen Ruda
Jag har slutat använda myrr mot myror för jag är tveksam till medlet. Om jag så bara känner lukten av det får jag ilningar i underkäken så jag undrar vad det är för medel egentligen. Numera använder jag Baythion istället men om det är bättre vete 17. Försöker undvika att bekämpa myror och andra insekter men ibland måste man, mina krolliljor slipper liljebaggarna sen jag började med baythion på jorden under dom. Myror och andra steklar är ganska hårdhudade och okänsliga så jag misstänker att medlen är starka. Sen är det en annan fråga om medlet tas upp av träd exempelvis. Trädens rötter är anpassade för att ta upp vatten och däri lösta näringsämnen så jag är tveksam om dom gör det men jag vet inte.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon