Full version: Kastanj
Gåsis
Kan man se vilken sorts kastanj det här är? Kastanjen är tagen i prag och har övervintrat två vintrar här i zon sju. Än är det så liten att den hamnar under snötäcket.

Alexander-VG-zon3
skulle tro det är en hästkastanj som inte är en kastanj utan heter Aesculus hippocastanum och tillhör familjen Hippocastanaceae

den ''äkta'' kastanjen heter castanea sativa sedan finns det fler arter av castanea och den tillhör familjen Fagaceae .
Gåsis
Kan man se det på själva nöten? Den jag satte plockade jag på våren och då hade den redan skjutit en liten rot. Tyckte den såg ut blank och slät som en i affären. Men hästkastanjen är härdigare, visst är det väl så?

/Åsa
Alexander-VG-zon3
jag ser det på bladen och blommorna .

äkta kastanj

hästkstanj

ja hästkastanj är härdigare ,, men hur mycket det skiljer vet jag inte . äkta kastanj har jag sett upp till zon 2/3 .

hästkastanj går väl upp till zon 5-6 nånting den verkar trivas i zon 7 .
Huggorm
Hästkastanjen är mycket härdigare än den äkta kastanjen, men det är ändå imponerande att du fått den att överleva i zon 7. Tror den brukar betecknas som max till zon 5 annars?

Det är helt klart någon slags hästkastanj, den äkta kastanjen har helt andra blad. Möjligen skulle det kunna vara någon sorts japansk hästkastanj, men att den klarat vintern tyder på att det är den vanliga sorten, eftersom den är mest härdig.

Gratulerar till ett trevligt träd, hästkastanj är en av mina absoluta favoriter!
Gåsis
Tack för svar. Ja det är kul att den överlevt men jag tror nog den lägger ner när den blir så stor att den inte helt täcks av snö. Proviniensen är ju inte den bästa eftersom trädet den kommer från växter i Prag. Men det har varit en rätt kul souvernir.

/Åsa
Alexander-VG-zon3
den blir nog mer som en buske hos dig när sedan snön inte skyddar mer och om du får en kall vinter . är bara läget skyddat så kan den nog trivas bra även i zon 7 .
sqrulan
Jag har också hästkastanje träd i min trädgård i zon 7/8.Jag planterade dom små
plantorna förra sommaren och dom har klarat vintern.
Jag tror nog inte heller att det kommer att bli stora träd,men det är ju kul ändå
att se hur det går.
Nu var det ju en ovanligt mild vinter med massor av snö som tur var.
Jag har även ek och lönn träd och jag hoppas att dom ska klara sig så jag får se
hur dom blir.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon