martin v:a götaland
12-06-2008, 17:00
Jag har en trädgård med både buskar och grönsaker/bär. Jag har chans att få tag i både häst och ko bajs. Är det nån skillnad på dem? Vad passar till vad och hur länge skall den ligga innan jag kan använda den?
ingrids
12-06-2008, 17:11
Skillnad vet jag inte om det är, men om du vill sprida ut den bör den ha legat så länge att den slutat lukta just bajs. Det går att gräva ner färsk gödsel men det luktar rätt mycket och kan bli för starkt för växtrötterna.
Det kan också vara mera komplicerat än så, för hästar kan man ju ha torv, halm eller sågspån som strömaterial. Det ger olika gödsel, har man sågspån som strö bör det ligga längre.
Eva i Västerås
13-06-2008, 08:58
Hästbajs luckrar jorden mer, kobajs ska visst innehålla mer koncentrerad näring.
Hästar har klen matsmältning, så det går massor av frön osmälta igenom. Det brukar gro både havre och ogräs även från brunnen hästgödsel. Alltid är det en del frön som inte "kokat".
Kornas idisslande smälter maten effektivare.
Annars tycker jag hästgödsel är lätthanterligare, inte lika blöt och klafsig.
Men det är sällan jag fått tag på kogödsel.
martin v:a götaland
13-06-2008, 18:13
Hur länge skall skiten ligga innan jag kan använda den?
Hästskit är mycket mer luftigt.. Ger en luftig fin jord
Koskit är mer som "riktig" jord. kompakt.
Hästskiten kommer sjunka ihop en del efter ett år..
Hur länge skiten ska ligga innan man använder den? Jag tar hästskit från vinterhagen. Den är alltså ca. halvåret gammalt max. Aldrig någonsin bränt nåt av hästens avföring. och jag lägger massor runt de flesta vedartade växter.
Koskiten däremot är stark vad jag märkt.. Planterade 20 syrener i ren koskit (med en del halm i sig) blandade i en del grus i det. vattnade rejält o bearbetade massan med vatten o stövlade runt i det.
Det växer som attan i det nu.. inte minst pga regnet förra sommaren. Vi fick även massa ogräs.
1 syrén dog. en halvdöd. 18 mår toppen.
Jag la ett tunt lager jord överst så syrenerna inte skulle behöva ta för mycket stryk av den näringsrika koskit jorden när jag planterade dem i fjol.
carpe diem
14-06-2008, 21:58
Go´kväll, i en dynghög av hästskit finns det alltid mask men aldrig i en dynghög av koskit. Detta borde väl vara en indikation på vad som är bra!!!
det koskit lägga man på våren för att de rik på kväva som ge mycket grön, men hästskit kan man lägga på hösten för att de rik på PK som kan hjälpa blommor och frukt och ge växter mera kraft mot ohyra.
obs: jag tycker att ge mera ko skit till grönsak och till växten som ser ut att de växter inte växet bra men hästskit ge till alla växter som jag ber från de blommor eller frukt.
Lycka till, H:Bassam
Aqvakul
16-06-2008, 13:47
En gång i tiden fick jag lära mig att hästgödsel passar bäst på lerjord, medan koskiten gör mest nytta i sandjord.
Moderna gödselforskare hävdar att det ur växtens synpunkt är egalt om näringen kommer från häst, ko eller kemikaliefabriken. Avgörande är hur snabbt den frigörs. En annan mkt viktig faktor är struktur och mullhalt, där tillförandet av grövre organiskt material kan göra underverk. Vattentillförsöeln är också väldigt viktig fäör att växten ska kunna tillgodogöra sig näringen.
Myosotis
03-07-2008, 19:29
Häromdagen hade jag "oväntat besök" av 11 lösspringande hästar, det blev lite gödsel som jag har sparat. Då kan jag använda den i höst kanske?
CITAT (carpe diem @ 14-06-2008, 22:58)

Go´kväll, i en dynghög av hästskit finns det alltid mask men aldrig i en dynghög av koskit. Detta borde väl vara en indikation på vad som är bra!!!
Tar maskmedel död på "goda" maskar också? Det finns väl inte tillräckligt med skalbaggar till starungarna pga att komockorna är förgiftade av avmaskningsmedel, så det gäller kanske fluglarver och annat också? Hur länge är skiten giftig efter avmaskningstillfället? Vågar man använda den till grönsaker?
edit: Är det förresten olika sorters avmaskningsmedel till ko resp. häst?
Nu är det väl som så att just avmaskingsmedel gör att maskarna i djurens mage, inte kan föröka sig sig och dör. Därefter kommer de ut med avföringen. Och dör när de kommer ut i friska luften (och kan icke fortplanta sig!) eftersom de behöver djurens magslemhinna och miljö för att överleva. Och koncentrationen på avmaskningsmedlet är minimal när det kommer ut med djurens avföring. Ja - det är olika dos och olika maskmedel beroende på vilket djur som skall avmaskas. Tror väl knappas att det skulle vara farligt att gödsla med brunnen gödsel... Suck!
Häst- och koskit skall brinna innan man gödslar. Då förbränns bla ammoniak som inte är så bra för växter och grönsaker (det är därför det bla är varmt i en gödselstad). Gödsel efter häst är oftast mer utblandat med strö, halm eller torv och enklare att dosera (tänkvärt är att överskottet som inte växter klarar av att ta upp, går direkt ut i vårt grundvatten igen!). kan väl tillägga att just hästskit gör att i alla fall perenner växer bättre. Har nu testat i snart 10 års tid med både ock och hästskiten är helt överlägsen! Fråga mig inte varför bara...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.