angylp
Jag har en 3 årig rödbladig japansk lönn som finns planterad tillsammans med andra perenner i en upphöjd odlingslåda. Den är fortfarande ganska liten (kanske 0,5m hög) och i år var det bara 2 grener som gav blad. De övriga grenar verkar ha torkat upp.

Vad beror det på ? Kommer det nya blad och grenar nästa år ?
Christer i Falköping
Varför de torkat ihop kan jag inte säga, det finns fler olika anledningar till att de gör så ibland. Men är det inget allvarligare fel kommer det nya grenar kanske redan i år.
Christer.
angylp
Kan det ha med torkan att göra ? Har även läst tidigare inlägg att det gillar sur jord... Kan den trivas i vanlig trädgårdsjord ?
Gunilla T
Jag tycker det verkar vara något oklart vad gäller ev. surjord för japanska lönnar. Hos en del plantskolor står det att det krävs surjord, hos andra inte.

För ca fem år sedan planterade jag en rödbladig japansk lönn i normal trädgårdsjord och på väl skyddad plats. För varje år blev den mindre och mindre, grenar dog. I våras hade den endast två grenar kvar.

Växter som vill ha surjord "svälter ihjäl" i jord som innehåller kalk och jag är övertygad om att min lönn gjorde just det eftersom den blev mindre och mindre för varje år - den orkade inte.

Nu är den utbytt och en "Bloodgood" planterad istället i surjord.

Jag tror inte att de grenar som tappat blad kommer att överleva - tyvärr- och om du annars har tillfört näring och vattnat så är nog jorden problemet. Japanska lönnar skall inte ha det alltför blött omkring sig.
angylp
Hej Gunilla,

Din beskrivning verkar stämmer in på min lönn...jag har under den här säsongen inte vattnat eller gödslat (brukar köra med de där blåa gödsel alt. ekologisk trädgårdsgödsel från hasselgarden tror jag) något...

En dum fråga... hur skapar man sur jord ?

Undrar om jag ska gräva upp den och planterar det i kruka eller ska den kanske flyttas till något ställe där jag ordnar sur jord ?

Tips önskas...
Gunilla T
Ingen dum fråga alls om surjord...det finns så många missförstånd.

Surjord skapas genom att man tillför ogödslad och okalkad torv. Ju grövre desto bättre (och dyrare) Torven kan blandas med kompostjord och Rhododendronjord. Jag tillsätter alltid grovt grus också för att jorden skall hållas "fluffig" och vara väldränerad d.v.s. inte bli stillastående vatten i planteringen. Detta är viktigt framförallt på vintern när växterna slutat dricka.

Alla mina surjordsrabatter bottnar jag med stallgödsel som skall vara välbrunnen. Det bör inte komma i kontakt med rötterna vid planteringen. Stallgödsel tillför ett nyttigt mikroliv och framförallt mask som luckrar jorden och hjälper till vid nedbrytningen.

Jag använder aldrig konstgjord gödsel.

Problemet med torv är att den tar så lång tid på sig att bli genomfuktig. Man kan då ta ett hål i plasten dagen innan plantering och låta vatten strila in under ett dygn. Alternativt fyll skottkärran med torv och häll på vatten och låt det stå tills torven är absolut genomfuktig.

Om du bestämmer dig för att flytta din lönn skall du - inte - gödsla mer i år utan vänta till våren.
angylp
En kompletterande fråga ang att flytta lönnen.... spelar det någon roll om det är ett soligt eller halvskuggigt ställe? Vad innebär skyddat läge ? Från sol, vind eller ???

Idag kollade jag lönnen och samtliga blad är nu död (tidigare fanns en gren med blad och någon ny gren påg). När måste man senast ha planterat om lönnen ?

Här kommer en bild på hur den ser ut:
IMG_0671.jpg

Gunilla T
Med ett skyddat ställe menar jag i första hand lä för iskalla vindar på vintern men det kan även gälla sommar. Få växter trivs i ständigt blåsiga lägen.

Skydd för brännande sol under hela dagen är väl också bra. Vandrande skugga gillar de flesta växter.

Tror tyvärr att din lönn har dött - de skall absolut inte fälla bladen ännu. Det har ju varit en besvärlig torka i år och om du inte vattnat alls kan den ha torkat bort. Vi hade inget regn här på nästan en månad och jag vattnade varje dag - mycket - annars hade jag inte haft många växter kvar.
angylp
Går det att se om den har dött genom att gräva upp den ?

Jag har två lediga planteringsområde som jag håller på att planera... är rätt sugen på att plantera sockertopsgran i det ena område... trivs den i samma typ av jord som japanska lönn ? Eller har du förslag på andra buskar och perenner ? Området är ca 2x2,5 m stort.

Det andra området är i närheten av en tall. Planteringsytan är utanför tallens krona och får därför sol på morgonen och vandrande skugga (dock mer sol sommartid).
Ceria
Hm, jag har en japansk blodlönn som står i en helt vanlig rabatt och trivs. Utan surjord. Men jag skulle tro att det är en annan sort. Dock råkade jag ut för bladbränning i hettan som varit i år.

Helt plötsligt började bladen bli gula i kanterna och torka ihop... Jag slog upp det på nätet (kommer inte ihåg var sad.gif ) och läste att röda blad är känsligare för stark sol, torka och hetta än vanliga gröna blad. Så jag såg till att vattna rejält, och slapp fler torra löv. Observera att löven aldrig torkade ihop helt, utan att de behöll sin röda färg i "mitten" av lövet.

Kan vara bra att veta för er som också har lönnar hemma. Dock verkar i alla fall min lönn tåla solsken i vanliga fall, jag tror det var en kombination av torka, stark sol och hetta som gjorde det denna gång. Kan ju säga att vi råkade ut för en REJÄL värmebölja här i Göteborg med 30 grader varmt dygnet runt smile.gif. Trevligt för oss, men lite väl varmt för växterna...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon