Full version: Äppelgurka
Majjijann
Är det någon här som känner till äppelgurka??

Hittade en fröpåse och kunde bara inte motstå, det lät så mysigt mystiskt. Men jag har ingen aning hur man ska sköta den. Har aldrig odlat någon annan sorts gurka heller.

Någon som har odlat, känner någon som har odlat, eller bara hört namnet förut? Och hur kan den tänkas vara att äta?

Jag har sått mina frön i krukor i västhuset och de växer bra. Nästan 2 dm höga och kraftiga fina stammar. Men vad gör man med dem?
Eva 33c
Jag brukar ha en sort av äppelgurka som heter Crystal apple. En riktigt varm sommar kan den ge frukt även på friland, men jag har mina i växthuset. Det kommer både han och honblommor på samma planta och den behöver alltså hjälp av insekter för att pollineras och ge frukt.
Så här beskrivs den i Runåbergs katalog:
"Crystal apple
Kallas även Lemon. Frilandsgurka med klotrunda, gula frukter. De är spröda och saftiga och har en delikat smak. Fruktköttet är vitt och mycket lättsmält. Crystal Apple är godast när frukten är 3-5 cm i diameter, innan den blekt gulgröna färgen övergår till gult och fröna blir hårda. Den är resistent mot flera virusarter och tål torka bra. "

Så vänta inte för länge med att skörda dem alltså, och de är jättegoda och brukar ge många frukter på en sommar.
Majjijann
Behöver man binda upp dem eller är de så pass kraftiga att de kan bära sig själva? Är det som med tex paprika att man ska nypa bort ett par fruktämnen för att få större skörd?
Fenja
Jag har bundit upp mina och jag har bara låtit den växa och knutit upp allt eftersom. Jag har inte nypit bort några fruktämnen. Odlar du den på friland kanske den kan ligga ner, jag hade mina i kruka.
Men skörda dem tidigt som Eva säger, de är inte roliga när de blivit stora. Du kan spara en som får växa i fred och ta fröer till nästa år.
Mvh
Fenja
Eva 33c
Håller med Fenja. I växthuset binder jag upp den, den har stor växtkraft. Ett år hade jag den på friland (hade fått plantor över tror jag) och då fick den ringla bäst den ville på marken.
Majjijann
Tack. Då ska jag försöka ta hand om den bäst jag kan smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon