Full version: Krusbärsstekel
Lottas
Inte varje år, men emellanåt blir det invasion. Och när krusbärsbusken är uppäten går de över till vinbärsbusken...Jag vet inte om man ska bli ranting.gif eller -cry-.gif
Jag står där och plockar för hand larv efter larv.
Larvigt? Kanske man ska spruta, men jag vill inte använda kemikalier i köksträdgården.

[attachment=19628:Krusbär.JPG][attachment=19627:Larver1.JPG]
[attachment=19630:Larver.JPG]
Fenja
Om du eldar ved inne, helst lövträ, så tar du askan och strör över hela busken direkt när angreppet börjar. Låt sitta några timmar, de kvävs i askan och spola sedan av all aska. Ser kanske inte så snyggt ut men fungerar jättebra, bra även mot bladlöss!
Mvh
Fenja
Platinum
CITAT (Fenja @ 13-06-2008, 16:34) *
Om du eldar ved inne, helst lövträ, så tar du askan och strör över hela busken direkt när angreppet börjar. Låt sitta några timmar, de kvävs i askan och spola sedan av all aska. Ser kanske inte så snyggt ut men fungerar jättebra, bra även mot bladlöss!
Mvh
Fenja

Tack för det tipset, ska testas nästa gång jag ser en sån larvusling.
Lottas
Tack för tipset Fenja!
Tyvärr ser jag ju aldrig krusbärssteklarna när de är små. Det är samma sak varje gång invasionen kommer, helt plötsligt är halva krusbärsbusken uppäten. Kanske fel på mina ögon? crazy.gif Eller så koncentrerar jag mig för mycket på liljebaggsägg, bladlöss, åkersniglar och annan ohyra så att jag "glömmer" krusbärsbusken.
LasseB
Fick detta år ett angrepp, det första för min del. Blev lite desperat och fråga här vad jag skulle göra.
Jag plockade så gott jag kunde, sprutade såpvatten och nu dryga månaden senare börjar min krusbärsbuske skjuta nya blad
Ingen gift = ätbara bär i år
Mollis
Det är inte bara steklarna som gillar krusbär, alldeles nyss stod två stora hjortar och käkade på mina, har inte märkt att dom tycker om krusbär andra år, ja är det inte det ena så är det det andra sa flickan.... mad.gif
KURT
CITAT (Mollis @ 17-06-2008, 07:59) *
Det är inte bara steklarna som gillar krusbär, alldeles nyss stod två stora hjortar och käkade på mina, har inte märkt att dom tycker om krusbär andra år, ja är det inte det ena så är det det andra sa flickan.... mad.gif

Hjortstek med smak av krusbär kan väl inte vara helt fel?
Mollis
Kurt det är nog inte helt fel, men vi får nog vänta till 15 augusti, då får man i alla fall skjuta råbockar men hjortar? vet faktiskt inte...får fråga jägarn i familjen.
Immix
Jag har också haft problem med krusbärsstekeln men sedan jag lade plast och täckbark under buskarna har de visst försvunnit. Tror att de förpuppar sig i jorden, så det är kanske därför plasten har hjälpt...
Bassam
ddu kan använda blandning t sprit med vatten med såpa.
Lycka till, H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon