Hans i Mälardalen
Hejsan

Jag håller på med att planera köksträdgården inför nästa år. Jag har fyllt den med lite blandade gamla favoriter och lite nytt som jag fått inspiration till genom literatur.
Nu är det bara ett par kvadratmeter kvar i ett skuggit läge. Det nämns ju aldrig i böcker om de behöver sol eller om de klarar halvskugga.
Är det någon som vet något som klarar sig i halvskugga mån tro?

jag är såå tacksam för svar biggrin.gif

MvH
Ingrid på Västkusten
Hur skuggigt är skuggit?

Oj Du är snabb på planeringen å andra sidan är det bra när man har allt i färskt minne!

Vissa sorters sallad - gyllene portlak har tålt en hel del skugga - även ruccola till min förvåning. Mitsuba tål också - rädisor kan tåla en del med.

Hälsar ingrid
Hans i Mälardalen
Vad kul att ruccola klarar lite skugga. Jag har nämligen funderat på den.
Med skuggit läge menar jag att jag har en 1,5 m hög häck i sydostlig riktning. unsure.gif

MvH
Eva i Västerås
En häck i det läget, då har du väl flera timmar sol efter 2-3-tiden. Du kan nog odla det mesta, bara du aktar dig för häckens rötter. Bladgrönsaker klarar sig kanske bättre än rotsaker. Olika löksorter kan gå bra. Och så inte för tidigt, för jorden blir inte varm lika fort där.
Jag har tallskog rakt i söder, rätt nära grönsakslandet, och struntar i det. Jag tycker det verkar som om gödsling och växelbruk gör större skillnad än fullt solsken.
Hans i Mälardalen
Jag tror jag provar med mangold och ruccola, det blir nog bra.

MvH
MadeleineB
Myskmadra är en trevlig liten ört, som trivs bra i skuggigt läge. Den är en gammal läkeört, som också används för att smaksätta tex vin och likörer. I Tyskland lägger man ett par kvistar myskmadra i en flaska vin, låter stå några dagar och tar sedan ett litet glas då och då. Man ska bli pigg av det.

I örtlikören Jägermeister, är myskmadra (waldmeister på tyska) en viktig ingrediens.

Den är söt också, och blommar rikligt med vita blommor på våren. Fungerar som marktäckare.

MadeleineB
Hans i Mälardalen
tack för tipset smile.gif
Jag tycker att det är det som är tjusningen med trädgård, att det ständigt finns nya spännande saker att prova.

MvH
Alexandra
P
rova också sallad och rabarber som växer bra i ett ganska skuggigt läge!
Hälsningar
Alexandra
Eva i Västerås
Tänk på att myskmadra, liksom många marktäckare kan sprida sig ganska vilt.
Jag har flyttat min från kryddlandet till under några buskar.
Den trängde till och med undan myntan!
Ingrid på Västkusten
Ja se upp med den :-) och absolut godast är den TORKAD - tro't eller ej!

Hälsar Ingrid
Ann-Marie på Dal
En del örtkryddor som Mynta och Oregano men även Malört och Libsticka går fint i skuggiga lägen.

Tänk bara på Myntornas obehagliga förmåga att sprida sig!
Cilla
Libbsticka, vaxböna och i stort sett alla sallader blir OK hos mig i skuggigare lägen.

Kan man göra ett vindstilla läge i det skuggigare området kan man åtminstone få värme som kompenserar lite för utebliven sol.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon