Full version: Automatisk bevattning
Strixx
Hej,

Efter att i två år försökt få rätt på Willabs Hydromat har jag givit upp och köpt en elektrisk timer, och ska i nästa vecka inhandla Gardenas micro-dropp.

Men hur ska jag ställa in intervallet på timern för bästa bevattning. Bara dagtid och lång tid? Kanske morgon och kväll men kortare tid? Eller mitt på dagen, eller 4 gånger per dag? Ja alternativen är många.

Hur gör ni andra som har automatisk bevattning?
Fenja
Jag har inte automatisk bevattning i mitt växthus, men i handelträdgården jag arbetade gick bevattningsystemet mellan kl 01.00-05.00.
Mvh
Fenja
Digger
Jag har funderat på samma sak. Har fram till nu kört med två vattningar om dagen i nya växthuset, 06:00 resp 18:00 men jag tror det blir för blött. Ska övergå till en gång per dygn tror jag så det hinner torka upp mer mellan vattningarna. Funderar faktiskt på varannat dygn men vet inte vad som händer då om det blir så där varmt igen. Dessutom vill jag näringsvattna nån gång då och då men då måste jag kunna hoppa över den automatiska vattningen.

Det gamla apelsinträdet satt på kärna har fått en ny kick, det kommer massor av skott överallt.
Åsa, mälardalen zon 2
Man bör inte vattna i växthuset efter kl.15 på dagen, blöta och nattkyla i ett hobbyväxthus = gråmögelangrepp.

Man måste vattna efter väderlek (på jobbet vattnar vi tomathuset 30 min på morgonen ifall det är mulen väderlek & runt 45 min ifall det är soligt) + vad det är för växter. Växthuset bör inte vara blött hela tiden utan ytan bör torka upp speciellt om man har tomater i växthuset. Har man jordbäddar + hobbyväxthus kan det ofta räcka att vattna växthuset 2-3ggr i veckan (och då vattnar man igenom bäddarna väl så det är blött långt ner i marken när man vattnar) ifall det är tomater man odlar, deras rotsystem kan gå långt ner i marken så de brukar funka bra även om 5-10cm av ytan torkar upp. Gurkor dricker mera vatten och frukterna kan bli beska ifall de torkar up för mycket så där kan man behöva kolla lite extra noga.
AnetteG
Föjler med spänning era tips angående vattning. Men har en fundering. Har satt mina tomatplantor i självvattnande krukor (20 l efter annat tips här på forumet) och där är det ju fuktigt hela tiden, är detta inte bra?
Trodde jag var smart men det är kanske fel om det behöver torka upp emellanåt och ingen fukt i växhuset efter 15.00...
aqualis
Hej

En stilla undran:

Hur skulle det vara möjligt att undvika ”fukt” i växthuset under den svala delen av dygnet så länge där finns växter som avger stora mängder vatten från sina blad?

Jag mäter relativa fuktigheten och dagtid är den typiskt nere på 30% under de varmaste timmarna. Fram emot kvällen stiger den och vid midnatt är den typiskt 99 – 100%.

Det innebär att växterna inte avger någon vattenånga under den svalaste delen av dygnet eftersom den höga relativa fuktigheten hindrar detta. Även utanför växthuset är den relativa fuktigheten så stor att dagg bildas, dvs den relativa fuktigheten är hög.

Har sett uppgifter på att en tomatplanta kräver ca 1 ½ till 2 liter vatten per dygn. Är denna uppgift riktig så omsätter plantan huvuddelen under dagens varma del och det gör i sin tur det svårt att förstå varför en eventuell förlängning av tiden med hög relativ fuktighet skulle ha några dramatiska effekter.

Tiden med hög relativ fuktighet är ju först och främst beroende på temperaturen.

Däremot känner jag att det är av stor vikt med ordentlig luftväxling under dagen då plantorna måste hålla sig svala genom att avge vattenånga och assimilera koldioxid för sin tillväxt, medan metabolismen under natten kan ske även om luftfuktigheten är hög.

Summa summarum : Blir vattentillgången under de varmaste timmarna något liten så är det gynnsamt om balansen kan återställas under den tid av dygnet när vattenavgången är minimal.

Att försöka vattna på det sätt som industriellt framtagna växthusodlade växter blir är knappast av intresse för hobbyodlare.

Bättre är att i görligaste mån efterlikna villkoren som en någorlunda jämn tillförsel av vatten till plantorna ger.

Med vänlig hälsning

Åsa, mälardalen zon 2
Det är ett stort problem med fukt i hobbyväxthus när man odlar tomater men man bör då inte förvärra problemet genom att vattna så bladen är blöta då natten kommer åtminstone. Jag vädrar i stort sett dygnet runt i växthuset på sommaren för att få ner luftfuktigheten något. Till hösten då man måste stänga igen och det blir mycket kondens på natten är det inte så mycket man kan göra mer än att försöka plocka gråmögelblad/frukter för hand.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon