Full version: bygga lövhydda
Eva-Lotta
Hej

Jag är på jakt efter ritningar till en lövhydda och undrar om någon har bilder, ritningar eller tips. Tanken är att bygga en ställning i trä, typ som stomme till en iglooliknande form, där slingerväxter kan klättra upp. Kojan är till för barn i förskoleåldern och det ska få plats fem-sex ungar på en gång.

Tacksam för alla råd!

Eva-Lotta
hjärtegull
Varför inte bygga en pilkoja? Använd färska slanor av pil som du sticker ner i marken och flätar ihop till lagom storlek. Slanorna kommer att rota sig, och du slipper hålla på med slingerväxter och liknande.

Det finns en bok som heter "Pilflätning; praktiska prydnader för trädgården" av Kerstin Engstrand. Har för mig att det finns en beskrivning på just en pilkoja i den boken. Kolla på biblioteket ett bokhandeln så hittar du den säkert : )

Lycka till!
sillamor
Vad lustigt. Jag har funderat på samma sak. Vill ha en rejäl iglooformad ställning med som kan täckas in med flera olika sorters klätterväxter. Gärna med en fönsterglugg, så att det blir som en lekstuga. Har googlat en del om saken men finner bara pilkojor, krukväxter och judiska högtider...

Var inne på att böja och klippa armeringsmatta men det verkar svårt. Nu lutar det åt att ta hjälp med att svetsa en ställning med två bågar i kors (som ett kupoltält) och två ringar runt om för stöd (som polcirkeln och kräftans vändkrets). Och sedan klä in med nät.

En enklare lösning vore givetvis att föredra.

Hoppas du får bra förslag som jag kan stjäla!

HelenJ
Jag gjorde ett litet lusthus med utgångspunkt från pilkoja men annorlunda form. Tanken är att huset ska bli nästan helt grönt och att de 8 olika clematisarna runt om ska förgylla det hela sommaren med färg och doft... Hängde i några minilyktor också - det ser läckert ut när de är tända.

Eva-Lotta
CITAT (HelenJ @ 15-06-2008, 22:00) *
Jag gjorde ett litet lusthus med utgångspunkt från pilkoja men annorlunda form. Tanken är att huset ska bli nästan helt grönt och att de 8 olika clematisarna runt om ska förgylla det hela sommaren med färg och doft... Hängde i några minilyktor också - det ser läckert ut när de är tända.

Vad fint! Det är något i den stilen jag tänkt mig fast i ett stadigare material för att det ska hålla för ungar att klättra på också. Vad har du använt för slanor?

Eva-Lotta
HelenJ
Helt vanlig tre meters nyskördad pil. Inte kraftigt nog att klättra på tyvärr - åtminstone inte första åren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon