ErikaLa
13-06-2008, 08:16
Köpte som sagt smultronschersmin buskar som jag kände inte alls blev bra. Bytte dem och köpte blåtry istället. Tror dessa blir bättre och lite högre. Har någon smarta tips och sådant är det ju kanon om nån kan skriva någonting. /Erika
Beskrivning: Blåtry är en medelstor lövfällande buske med blekt gula blommor och mörkblå bär. De motsatta bladen är ovala och blågröna på undersidan, de är vanligen kala men unga blad är ofta något håriga. Blåtry blommar under maj-juni. Blommorna sitter två och två på ett gemensamt skaft och de har gulvita kronor med fem nästan likstora flikar. De två blåsvarta bären är helt sammanväxta och har vanligen blådaggig yta.
PDF/Adobe Acrobat - Se som HTML-version
slag av ovanligare arter som brakved, olvon, blåtry, tibast, strutbräken de blir bara 1,5m hög.
men den här Taxus ’Adams’ kan bli uppemot fyra meter hög,
Lonicera caerulea 'Jörgen', HÄCKBLÅTRY. Den form av blåtry som används i södra Österbotten till häckar (Gammal art som givits undernamnet Jörgen, för att den har så goda häckegenskaper framom andra blåtry-arter).
Tätväxande, tidig lövsprickning, årskotten rödskimrande också på vintern. Den mest använda häcken. Kan klippas eller växa fritt. Höjd som friväxande, 2-2,5 m (bredden i stort sett lika med höjden). Klippning rekommenderas under vintervilan (oktober-april). Klipper Du strax före lövsprickningen kan Du njuta av skottens röda färg även på vårvintern. Den enda häckart som kan föryngringsklippas på valbar höjd/bredd. Rekommenderas ogärna på torra sandjordar, men väl på alla andra jordtyper. Mycket härdig.
Lycka till, H: Bassam
Thomas Wahlqvist
13-06-2008, 17:20
Bassam, kanske skall du uppge källa när du tar rubb och stubb som någon annan skrivit.
Här är länken till WICKMANS PLANTSKOLA
http://www.tawi.fi/~wiplant/hackar.html
zaaritha
13-06-2008, 23:41
Vår blåtry växer i mager jord i f.d. rabatt.Halvskugga.
Den är väldigt fin!
Har självsått två nya små buskar som ska få vara kvar....
ErikaLa
14-06-2008, 09:43
Någon som har nåt bra tips på hur tätt jag ska sätta dem? Hade inte tänkt att det ska vara en jätte tät häck, utan mest som buskar som "går ihop". Har fått höra en massa olika, och då blir det så svårt att veta hur jag ska sätta dom.
Ezereht
14-06-2008, 19:53
Vi har satt 1.5m mellan varje planta (från mittstam till mittstam). Då är det ungefär 1m kvar mellan dem, dvs 50cm per buske i utrymmet att "buska ut sig på". Jag tror nog dom kommer ta det utrymmet när dom väl blir lite större.