|
Platinum
13-06-2008, 08:19
Har fått för mig att jag ska artbestämma mina olika växter och nu har jag kört fast på några stycken. Någon som vet kanske? Euphorbia cereiformis - Tack Azur  Peperomia sp.  Musa sp.  Hoya sp.   Aloe marlotis - Tack stennie  Plectranthus oertendahlii - Tack Fågelvägen
stennie
13-06-2008, 12:34
Bild nr 6 är någon sorts Aloe! Nr 7 kan vara en Karlbergare.
Platinum
13-06-2008, 13:47
CITAT (stennie @ 13-06-2008, 13:34)  Bild nr 6 är någon sorts Aloe! Nr 7 kan vara en Karlbergare. Vad gäller växten på bild 7 kan jag komplettera med att den har ett hängande växtsätt, har ludna blad, skört grenverk och får ljuslila klockliknande blommor. Troligen en gammal typ av växt, dessa skott kommer från min svärmor. Stämmer det överens med din erfarenhet av Karlbergare?
Platinum
13-06-2008, 14:29
CITAT (stennie @ 13-06-2008, 13:34)  Bild nr 6 är någon sorts Aloe! Nr 7 kan vara en Karlbergare. Vad gäller den 6:e plantan så har du nog alldeles rätt i att det är en Aloe. Sen var det bara att fösöka få fram vilken art bland de hundratal som finns. Tror mig hittat vilken art det kan vara...Aloe marlotis?
zaaritha
13-06-2008, 23:21
En törel; High Chaparral? Nr 1 alltså! 4=Nå´n Hoya, eller skobuske? :6 trodde jag var en sorts Haworthia, men tydligen är det en aloe. 7; Karlbergare.
Platinum
14-06-2008, 11:53
CITAT (zaaritha @ 14-06-2008, 00:21)  En törel; High Chaparral? Nr 1 alltså! 4=Nå´n Hoya, eller skobuske? :6 trodde jag var en sorts Haworthia, men tydligen är det en aloe. 7; Karlbergare. Då är det två som säger att växten på bild 7 är en Karlbergare, så det kanske är en sån då. Den första växten är mycket riktigt en törel, trodde det var en kaktus först men det var det inte märkte jag vid beskärning. High chaparall är det inte den har ett annat utseende.
Chivvie
15-06-2008, 21:46
Jag undrar om den sista verkligen är Karlbergare. Min har riktigt blanka blad - inte ludna. Eller kan de ha det också???
Fågelvägen
15-06-2008, 22:47
Den sista påminner om novemberljus. Den brukar ha vita blommor, men jag tror det finns ljusblå eller ljusvioletta också.
Platinum
16-06-2008, 03:54
CITAT (Fågelvägen @ 15-06-2008, 23:47)  Den sista påminner om novemberljus. Den brukar ha vita blommor, men jag tror det finns ljusblå eller ljusvioletta också. Det verkar stämma när jag tittar på bilder på nätet.  CITAT (Chivvie @ 15-06-2008, 22:46)  Jag undrar om den sista verkligen är Karlbergare. Min har riktigt blanka blad - inte ludna. Eller kan de ha det också??? Att vissa tycker den är lik Karlbergare (Plectranthus verticillatus) är ju inte så konstigt då Novemberljus (Plectranthus oertendahlii) tillhör samma släkte.
Kan nr 3 vara en canna? Och nr 4 och 5 Hoyor?
Platinum
17-06-2008, 04:21
CITAT (Tosan @ 16-06-2008, 21:56)  Kan nr 3 vara en canna? Och nr 4 och 5 Hoyor? Nummer 4 och 5 är hoyor av nått slag. Numer tre har en del sagt det ska vara "bananplanta" men jag ska kolla upp canna som du nämner också. Tack för det uppslaget
Ja trean liknar mycket en banan av nåt slag. Speciellt då den har en liten unge så som bananplantorna brukar få.
CITAT (Platinum @ 13-06-2008, 09:19)  Hoyan ser ut som vanlig porslinsblomma, Hoya carnosaBananen är nog svår, de är väl alltid hybrider. Gör du ett google-sök på "Musa" och "red" så hittar du ett helt gäng banan-arter och sorter som påminner om din. "Musa petite naine" var väldigt lik. Euphorbian ser bekant ut, kan det vara Euphorbia cereiformis?
Platinum
18-06-2008, 05:36
CITAT (Azur @ 18-06-2008, 00:12)  Hoyan ser ut som vanlig porslinsblomma, Hoya carnosaBananen är nog svår, de är väl alltid hybrider. Gör du ett google-sök på "Musa" och "red" så hittar du ett helt gäng banan-arter och sorter som påminner om din. "Musa petite naine" var väldigt lik. Euphorbian ser bekant ut, kan det vara Euphorbia cereiformis? Euphorbian ser onekligen lik ut i växtsätt och utseende Vilken är då troligast Hoya cornosa, den med helgröna blanka blad eller den med gulgröna mer luddiga blad? Ska googla vidare på Musa + red och se om jag kan hitta något överensstämmande.
CITAT (Platinum @ 18-06-2008, 06:36)  Vilken är då troligast Hoya cornosa, den med helgröna blanka blad eller den med gulgröna mer luddiga blad? Hoppsan, var de två olika? H. carnosa har lansettformade mörkgröna blanka blad, vanligen med små vita oregelbundna fläckar. Den är rikblommande med vita blommor, och blommorna har mycket stark sötsliskig lukt. Det finns en räcka odlingsformer av H. carnosa, bl.a. med röda blommor, och med "variegerade" eller förvridna blad. Bladen blir ljusare/gulaktiga om växten odlas för mörkt eller har näringsbrist, men håriga skall de aldrig vara, då är det något annat.
Platinum
18-06-2008, 14:04
CITAT (Azur @ 18-06-2008, 14:10)  Hoppsan, var de två olika? H. carnosa har lansettformade mörkgröna blanka blad, vanligen med små vita oregelbundna fläckar. Den är rikblommande med vita blommor, och blommorna har mycket stark sötsliskig lukt. Det finns en räcka odlingsformer av H. carnosa, bl.a. med röda blommor, och med "variegerade" eller förvridna blad. Bladen blir ljusare/gulaktiga om växten odlas för mörkt eller har näringsbrist, men håriga skall de aldrig vara, då är det något annat. Håriga är väl kanske fel att säga att bladen är, men den helgröna har en mer "vaxig" yta än den andra. Skotten är tagna från olika plantor och den som går i grönt/gult har jag sett i blom hos den jag tog sticklingar av och blommorna var vita. Får kanske avvakta och se vad de får för blommor innan jag kollar på de varieteer som finns tror jag bestämt...för hoyadjungeln verkar stor
CITAT (Platinum @ 18-06-2008, 15:04)  hoyadjungeln verkar stor  Oh ja, att samla Hoyor är en hobby i sig. Faktiskt lite förvånad att inget hoyaproffs hoppat in här.
krybaby
20-06-2008, 15:35
Nr. 4 kan mycket väl vara en Hoya Carnosa "Exotica", kallas även ibland "Picta" Nr. 5 ser ut som en Hoya Australis "tenuipes"- mörkgröna vaxartade blad som är mörkt röda när de är nya. Lättväxande och med väldoftande vita blommor.
Grattis till två fina och lättodlade hoyor!
Alexander-VG-zon3
20-06-2008, 17:17
Musa acuminata kan den ena vara ,, vilken namnsort det är syns när den blivit äldre ,, då har den fått mer typiska blad .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|