Full version: Marktäckande ros
toni
Vad rekomenderar ni då, i zon 4? vit el. rosa...Och hur funkar en sådan? Trivs vart? Växer den hejvilt över tex. slänter? Kan man hålla den kvar utan för mkt jobb där man vill att den ska va? Tacksam för svar!
Christina i Taxinge~
Rosa "The Fairy" är väl ettt klassiskt exempel på marktäckande ros som också fungerar i zon 4. Det finns flera olika namnsorter och jag vet inte vilken som kan tänkas vara bäst.
Se här:
Roslista - Fairyrosor

En s k marktäckande ros är en ros som i växtsättet blir bredare än hög. Det är alltså en "vanlig" ros, med vanliga rosbehov: sol, vatten god & blandad lerjord, gödsel.
Dessa marktäckare kan bli 90cm höga, ofta kanske runt 50cm.
Alla de s k Cover-rosorna räknas också som marktäckare.
Se här:
Roslistan - Coverrosor

De växer alltså som vanliga rosor och finns alltså kvar "på plats". Vill du täcka en slänt får du köpa så många rosor som kan tänkas gå åt med tanke på hur bred rosen blir som etablerad.

Sen finns det en riktig "triffid-ros" som heter 'Weisse Immensee' - den ringlar på marken och täcker kvadratmetervis på egen hand ganska snart. Den slår rot längs med sina 5-6-7-metersrankor och drar iväg.....
Den är inte vanlig i handeln, så jag tror inte du behöver vara rädd för att få en sån.
Jag hade två och grävde upp dem på tredje året!!
Kajsa
Och du kan kika i mitt album/ Miniatyrrosor där finns en del sorter.
Erika i Sandviken
Jag bor i zon4 och vill du ha ett stensäkert tips så säger jag direkt Swany, en klasblommande ros med svagt svagt rosa blommor.
Candy Cover också jätte fin i vår zon.
The Fairy i all ära...men Pink och Red Fairy mycket finare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon