Full version: Dödlig kompost
Carl
Expressen idag

Dödad av kompost
LONDON. Den 47-årige mannen var ute och påtade i trädgårdskomposten. Fyra dagar senare var han död. Nu varnar forskarna för dödliga sporer som frodas bland ruttna löv.

Dammet virvlade runt den 47-årige mannen när han spred ut innehållet i sin kompost i trädgårdens rabatter. Dagen efter kände han smärtor i bröstet och hade svårt att andas. När han åkte in till sjukhuset blev han först behandlad för lunginflammation, men tillståndet blev snabbt sämre och han flyttades till intensivvårdsavdelningen.
Mindre än fyra dagar senare avled 47-åringen.
Läkarna tror att den plötsliga döden berodde på att mannen andats in svampsporer som växt bland de ruttna löven i komposten.
Händelsen inträffade i brittiska Buckinghamshire i maj förra året. Nu har forskarna undersökt fallet närmare.
- Mannen andades in en stor mängd sporer som penetrerade hans lungor. Man måste betrakta det här som en potentiell fara för trädgårdsarbetare, säger läkaren David Waghorn till Daily Telegraph.

KURT
Om svampsporer kan penetrera lungor, så borde det vara lika farligt att t ex gå på en gräsmatta.
skogstroll
men hur många har dött kompostdöden genom åren totalt... lär ju inte va så många smile.gif

(Det var lite fyndigt det de skrev under bilden.... Komposten på bilden har inget med artikeln att göra) giggle.gif
tomba
aspergillosis heter samlingsnamnet för en rad åkåmmor som man kan få av aspergillussvamparna. de som av ngn orsak har nedsatt immunförsvar riskerar att drabbas. det är ytterst sällsynt att helt friska mänskor drabbas. yes.gif så om du har astma eller cystisk fibros ska du vara försiktig med lövräfsning komposthantering mm. -fear-.gif läs mer om detta om det intresserar genom att Googla aspergillus .
sköt om er nu och vattna komposten förrän ni sprider ut den rtfm.gif
Azur
Jag gick in på google scholar och försökte hitta artiklar om hälsa och komposter.

Resultatet var ungefär det väntade:
* risken är mycket låg, men existerar. I hela världen finns en handfull fall dokumenterade av folk som fått allergi eller aspergillos som länkats till komposthantering.
* det finns tre olika risker: att man blir allergisk av upprepad kontakt med mögelsporer, att man får mögelsvamp i bihålor/lungorna (aspergillos), och hälsoeffekter av de kemiska ämnen svamparna producerar. Den sistnämnda risken verkar helt teoretisk, det fanns inget känt fall. Aspergillos är sällsynt men tydligen är prognosen för de som får det dålig.
* halten sporer från en kompost är låg utom när komposten rörs om, då blir det kortvarigt höga halter. En studie hävdade annars att högsta halterna råkade man ut för under gräsklippning.
* en välskött lagom fuktig varmkompost som håller 60 grader eller mer i åtminstone några dagar har låga halter Aspergillus.
* det finns inga gränsvärden, och olika människor är olika känsliga, men risken är proportionell mot mängden sporer man får i sig.

Har kollat runt, och det rekommenderas att man använder en dammskyddsmask med skyddsklass P2 när man hanterar mögligt trä; det är nog också lämplig skyddsutrustning om man är orolig för mögelsporer när man rör om i komposten.
tomba
hej på er igen. Azur, det var intressanta uppgifter du hittat (lugnande sweatingbullets.gif )Efter vad jag förstod av texten om britten som dog hade han förutom komposten också arbetat med murket trä och det har ju oftast inte murknat under de temperaturer som en bra kompost kommer upp i. Skulle vara intressant att veta halterna av aspergillussporer i de material han hade hanterat innan han dog... confused.gif dunno.gif
Det är farligt att leva -man kan dö help.gif spam.gif
ha en trevlig sommar med måttligt med sporer...
Azur
Jag blev faktiskt lite oroad när jag läste artiklarna, och har inköpt några dammskyddsmasker. Det finns billiga, enkla, engångs-masker i skyddsklass P2, jag gav 41:- för ett paket med tre stycken på Clas Ohlson.

Inte så mycket för komposten som att tre av mina sommarprojekt är att flytta en möglig höstack, att lägga plast i vår mögliga krypgrund, och att lägga om en tio år gammal vedhög, men jag kommer nog att använda skyddsmask när jag rör om i komposten också. Billig försäkring.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon