Full version: Lavendel
lindastina
Hej!

Jag har en nyköpt sommarstuga i Ödeshög, Östergötland och jag är alldeles novis. Vi har jord som inte blir torr i första taget och det kryllar av daggmaskar.

Jag planterade lavendel förra året. Sol kanske en tredjedel av dagen. En av buskarna håller på att dö ser det ut som. Ska man klippa ner lavendelbuskarna på våren eller ska man det inte? Det verkar som det finns olika budskap. Om jag gör det: hur blir de i så fall stora?

Hälsningar
Linda
Ingrid på Västkusten
Hej hopp,

Egentligen vill de ha väldränerad kalkhaltig mark med mera sol än en treedjedel. I mine rfarenhet så står de itne optimalt kan man få behöva byta ut dem emellanåt.

På våren klippe rman dem!

Hälsar ingrid
e_sedell
De är halvbuskar, det betyder att en del av den vedartade stammen säter nya skott. Om den står i skyddat, varmt och väldrenerat soligt ställe så kan hela stammen sätta skott. Min faster har ett sådant kanon läge. Men hon borde nog klippa ner den någon gång en då, den blir så vedig annars. (inte död ved altså)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon