Full version: Buskars livslängd
sillamor
Hej

Jag har 4 schersminer och 2 paradisbuskar på fel ställen i trädgården. De är drygt 2 m höga och har troligen planterats på 60-talet.

Nu ska jag plöja ned hela framsidan och sätta en friväxande häck.

Nu funderar jag på om jag ska flytta ffa schersminerna eller om det är bättre att köpa nya. Får väl klippa ned dem till 1/3 efter flytten så jag får ju ingen grön vägg omedelbart oavsett.

Så min undran är: hur gammal blir en schersmin? Och dito en paradisbuske.

/ Åsa

Första sommaren med trädgård
KURT
Det finns nog ingen direkt åldersgräns, det borde gå att flytta dem, säkrast när de är i vila till hösten.
Bassam
Hur länge lever de ja kan inte säga men om du gör Föryngringsbeskärning
Äldre grenar kortas in till en sidogren eller kortas in helt intill stam. Det är viktigt att beskärningen utförs under för arten korrekt årstid och med tanke på växtens ursprungliga karaktär så den ej får ett stympat utseende. De blir ung på grund att nya grenar kommer,
Obs: om du har råd och köpa nya det är bättre.
Lycka till, H:Bassam

Sommartorparn
Gamla schersminer kan ha mera doft än de nya som finns att köpa. Så det kan vara en anledning att bevara den och kanske även försöka ta skott så att du får yngre buskar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon