evni
Hej !

Är det någon som vet hur man tar fröer från Blomman för dagen. ???

Tack på förhand /Eva
Fenja
Efter att den blommat så bildas det en grön frökapel, låt den sitta tills den börjar gulna/bli brunaktig. Då tar du in den och låter den torka på ett fat. När skalet är torrt så krossar du det och där inne finns fler svarta fröer.
Mvh
Fenja
evni
Tack snälla Fenja !
Då ska jag plocka fröer. Den är sååå vacker.
/Eva
Heda
Lite kuriosa bara:

Jag sådde Purpurvinda för flera år sedan ... de kom aldrig ut i rabatten utan klädde in ett helt fönster. Jag bor på landet och har öppen dörr i stor sett hela sommaren så insekter av alla de slag kom och hälsa på...jag tog fröer (lät dem sitta på plantan till höljet var som papper) som jag sedan "glömde bort", hade lagt dem i fröpåsen jag köpt för att i alla fall veta vad det var.

I år, fyra år senare, ville min sambo (!!!) att jag skulle så såna där fiina vindor. Jag leta upp den gamla fröpåsen och sådde 15 frön....på 3 dgr hade ALLA 15 grott!!!! Det är alltså ingen fara att spara vindefrön i ett par år...de gror bra i alla fall!!

Purpurvindan är mörkt purpurfärgad med ännu mörkare streck....mycket vacker!!

//Karolina
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon