Full version: Odla sparris
Lilium
Jag har sått sparris inomhus och ska nu plantera ut dem i trädgårdslandet. Min fråga är hur? Jag har läst många olika anvisningar så jag vet inte vilken jag ska välja. Mina plantor är smala ca 10-15 com höga.
KURT
Gräv en grop och plantera, man kan ju inte plantera på så många olika sätt?
MariaS
Vill du ha vit sparris, bör du plantera i lättarbetad jord, eftersom man då kupar sparrisskotten så de blir vita. Som potatis ungefär. Annars är det bara att sätta i närmaste grop giggle.gif Ca 50cm mellan plantorna. Rotklumparna blir STOOOOORA efter några år!
Gurkan
Väldränerad jord, gärna sandigt och mulligt.

Har man blöt och tung jord kan det vara värt att höja upp bädden några dm.

Vi har just planterat 1000 plantor i vår leriga åker, förbättrat jorden med 10m3 kompostjord. Planteringen är dock i en sluttning så jag hoppas att deräneringen skall vara tillräcklig.

Mycket näring vill dom ha, framförallt kväve.
KURT
1000 plantor! Skall ni sälja eller ha självplock?

Annars är ju just sparris ett mycket bra exempel på en gröda som fler bönder borde satsa på. De senaste 20 åren har mycket åkermark hamnat i träda eller blivit vall eller planterats igen med gran. Nu kommer det väl ändras med ökade spannmålspriser, men man efterlyser ju verkligen mera fantasi från bönderna.
karlsdal
Är det någon som vill dela med sig av några sparris-plantor till våren?? Säg ditt pris...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon