Christoffer
13-06-2008, 12:26
Jag grävde upp denna växt i området kring ett växthus, då det skulle bort, i tron
att det var ett ogräs. Saken är bara den att växten luktar som en krydda, men
vilken? Eller finns det ogräs som luktar gott och kryddigt?
[attachment=19667:vaxt1.jpg][attachment=19668:vaxt2.jpg]
Christoffer
19-06-2008, 06:20
Lyfter fram frågan.
TantGredelin
22-06-2008, 21:13
Jag tycker det ser ut som Vägmålla.
[attachment=20097:atripat3a_1_.jpg]
Så här ser bilden av bladen ut i Virtuella floran. Lite likt.
Christoffer
24-06-2008, 23:13
Jag försöker hålla den vid liv, så att jag förhoppningsvis ska se några blommor på den.
Vägmållan luktar inget, men denna luktar lite kryddigt gott. Jag har inte vågat provsmaka,
utifall att det är något oätbart eller rentav giftigt. Av lukten att döma, så skulle den nog
vara god att ha i mat.
Om man tittar på blomknopparna så ser det nästan ut som någon slags salvia...men ngn mynta kanske det kan vara? Hur doftar den??
Christoffer
06-07-2008, 11:56
Jag tycker att den har en viss lukt av mejram, fast ändå inte riktigt, men jag tycker att
den gott skulle kunna passa till mat. Nu såg jag en hel del av dem i en komposthög i ett odlingsområde, och de tycks sprida sig som mynta så att de står tätt intill.
Jag har kollat på olika salvior nu i kataloger, men kan inte riktigt identifiera den.
HavtornsÄlskare
07-07-2008, 14:17
Hejsan !
Jag misstänker att det kan vara en Grönbladig Oregano , skickar med en bild (ursäkta kvaliten) men du kan ju slå upp den på nätet lr i någon bok och jämföra närmre .
Oregano Grönbladig
Christoffer
25-04-2009, 20:22
Oj! Jag läser svaret först nu, många månader senare!
Givetvis måste det vara den! Tack så mycket!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.