Vi tänker plantera en ölandstokhäck och funderar på Abbotswood eller Goldstar. Höjdstorleken angivet i olika böcker och hos handelsträdgårdar varierar väldigt. Är det nån som har dessa sorter som kan tala om hur höga och breda dessa blir? Vi vill att vår häck ska bli ca 80 cm hög. Är det nån som har nån annan sort att föreslå. Vi vill inte ha rosa, men de andra färgerna går bra. Tack på förhand.
Hannele
26-08-2003, 13:07
Det beror på jord, gödsel, fukt, skugga, zon...
Ölandstok finns i ca 35 olika underarter, höjd beroende på underart upp till 2 m.
De rosa-röda nyanserna oftast låga.
Alla tokar föryngringsbeskärs ungefär vart fjärde - femte år.
Vår tänkta häck med ölandtok kommer att sättas i ett soligt läge, sol nästan hela dagen och kvällen. Häcken ska sättas längs en stödmur mot gatan ( återvändsgata dvs ej trafikerad) . Vi har förbättrat jorden genom att gräva upp en ränna. Från början hade vi sandig-grusig jord (enl vår egen bedömning). Den har vi blandat med planteringsjord och lerjord (eftersom vi från början hade tänkt ha rosor där) och fyllt tillbaka. Det är troligtvis bra dränering i jorden. Vi bor i zon 2.
Vår fråga var alltså vilken sorts Ölandstok som blir ca 80 cm hög och passar till häck. Gul vit eller röd är de färger vi kan tänka oss. Vi vill att den blommar rikligt större delen av sommaren.
Vi har funderingar på Abbotswood eller Goldstar och undrar om någon med liknande förhållanden har dessa sorter och kan tala om hur höga de verkligen blir.
Tacksam för svar!
Har fem stycken som borde vara Goldstar som de tidigare ägarna planterat och de håller sig där kring en meter i höjd (bor i zon 2 i Finland, motsvarar zon 4 i Sverige). Blommar som sjutton och ser ut att trivas fast det under ett tunt jordtäcke bara finns blålera under dem. Kapade av dem rejält i våras eftersom de var lite för yviga och nu är de jäklarna nästan lika stora igen...
Micke
Hannele
01-09-2003, 20:53
De rosa-röda nyanserna oftast låga.
Alexandra
04-09-2003, 16:47
Får jag flicka in en fråga här .....

? Håller ölandstoken på att bli modern igen? I så fall borde jag kanske spara min häck (tänkte egentligen avlägsna den!) Den är från 1978! Har ni nån aning om hur gamla tokarna blir? (där kom en fråga till!

)
Hälsningar
Alexandra
Fialotta
04-09-2003, 20:32
Jätte inne...fast ute
Dom dör aldrig...men jag föryngrar dom genom att
hårt klippa ner dom nåt år och då får dom mer blom efteråt
Klippa o forma runda eller nåt annat...hur kul som helst
Hannele
04-09-2003, 20:39
Ingen hit att klippa ner hela häcken.
Bättre att underhållsbeskära hela tiden;
ta bort de äldsta grenarna helt vart 4:e år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.